سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۱۱

اخبار

مرکز سلامت روان اهواز ، مدافع سلامت روان کارکنان صنعت نفت و خانواده های ایشان

محمد سعید سبهانی ، رئیس مرکز سلامت روان اهواز و عضو شورای سلامت روان سازمان، اقدامات این مرکز در سال گذشته را تشریح کرد.

 

هجوم غیر منتظره کرونا و تبعات روانشناختی آن موجب شد تا مرکز سلامت روان اهواز نیز همانند سایر واحدهای درمانی از همان ابتدا با تمام توان ، تلاش خود را در جهت کاهش آسیب های روحی و روانی بیماری کووید 19  در جامعه بزرگ صنعت نفت بکار گیرد.

در گفتگوی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با محمد سعید سبهانی ، رئیس مرکز سلامت روان معاونت بهداشت و طب صنعتی اهواز و عضو شورای عالی سلامت روان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اقدامات انجام شده در این مرکز در سال گذشته را مورد بررسی قرار دادیم.
محمد سعید سبهانی در خصوص اقدامات انجام شده اظهار داشت : با شروع بحران کووید 19 و عدم امکان مراجعه مستقیم جمعیت طبی به دلیل قرنطینه و رعایت هر چه بیشتر پروتکل های بهداشتی ، صدای مشاور با سه خط تلفن برای تمامی کارکنان و خانواده های تحت پوشش صنعت نفت اهواز راه اندازی و مشاوره های خانواده، شغلی و ... به ایشان ارائه می شد.

وی با اشاره به راه اندازی 3 کلینیک مشاوره جدید در مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفت : با شروع واکسیناسیون جمعیت عمومی سطح شهر اهواز و جمعیت تحت پوشش صنعت نفت از ابتدای سال گذشته و به منظور توسعه خدمات روانشناختی در دسترس ، سه کلینیک مشاوره در پلی کلینیک های تخصصی سلامت خانواده شهدای نفت و کارون و کلینیک اعصاب و روان در بیمارستان نفت فعال شد و تاکنون نیز فعالیت این مراکز ادامه دارد.

وی فعالیت های انجام شده در مرکز سلامت روان اهواز در سال 1400 را تشریح کرد و گفت: مرکز سلامت روان معاونت بهداشت و طب صنعتی علاوه بر ارائه خدمات روانشناسی به جمعیت طبی در بخش های روانشناسی صنعتی، آموزش کارکنان و خانواده ها و انجام فعالیت های پژوهشی نیز فعال بوده و در همین راستا در سال گذشته علاوه بر خدمات صدای مشاور، به 1675 نفر نیز مشاوره حضوری ارائه نموده و تعداد  237مورد آزمون روانسنجی نیز انجام شده است . همچنین در زمینه معاینات و آزمونهای صنعتی نیز تعداد 2150مورد تست و مصاحبه بالینی جهت معاینات بدو استخدام ، دوره ای و مشاغل پرخطر شاغلین صنعت نفت نیز انجام شده است.

رئیس مرکز سلامت روان اهواز در خصوص مشاوره های حضوری انجام شده در بخش های بستری کووید گفت:  جهت حفظ سلامت روان بیماران بستری مبتلا به کرونا ، برنامه ریزی جهت انجام مشاوره های حضوری انجام شد که تعداد 2761 نفر بیمار کووید 19 از این خدمات مشاوره و روان درمانی بهره مند شدند.

وی در خصوص فعالیت های آموزشی مرکز سلامت روان اهواز گفت : این مرکز در بخش آموزش با برگزاری 42 جلسه آموزشی به مدت 74 ساعت به تعداد 9654 نفر نکات بهداشت روان و ارتقاء سلامت را آموزش داد، که کلیه این آموزشها با پیش و پس آزمون همراه بوده است.

سبهانی در خصوص استفاده از امکانات فضای مجازی برای توسعه آموزش های حوزه سلامت روان گفت : طی دو سال اخیر مرکز سلامت روان اهواز با همکاری روابط عمومی اقدام به تهیه 47کلیپ آموزش نکات روانشناسی مجموعا به مدت 2ساعت و 45 دقیقه و تهیه 462 پمفلت آموزش نکات روانشناسی و روش های مقابله با بحران کرونا برای خانواده ها نموده که این کلیپ ها و پمفلت ها از طریق رسانه های ارتباطی صنعت نفت جهت استفاده کارکنان و خانواده ها منتشر شده است.

وی با تاکید بر انجام پژوهش های کاربردی در حوزه سلامت روان گفت : تاکنون 3 پژوهش علمی در زمینه های تبعات پسا کرونا بر جمعیت تحت پوشش انجام شده است.

وی همچنین از پایش ماهانه اقدام کنندگان به خودکشی که از جمله برنامه های پیشین این مرکز بوده ، خبر داد و گفت : سال جدید را با محوریت ارتقاء سواد سلامت روان کارکنان و خانواده های صنعت نفت آغاز کرده و برنامه های ویژه ای در این زمینه داریم.

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۵۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۵۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید