سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۴۶

اخبار

گفتگو با مسئول واحد HSE به مناسبت روز بهداشت حرفه ای و سلامت شغلی

مقدم : نظارت بر رعایت صحیح پروتکل بهداشتی ، بازآموزی مسائل ایمنی ، بهداشت حرفه ای و اصول بهداشت محیط، آموزش نحوه صحیح تفکیک و جداسازی پسماندهای عفونی و غیر عفونی ، بی خطر سازی پسماندهای عفونی و رعایت صحیح پروتکل های بهداشتی از جمله مواردی است که در بازدیدهای دوره ای بهداشت حرفه ای به آن تاکید می شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان اهواز ،به مناسبت گرامیداشت هشتم اردیبهشت ماه(28 آوریل ) روز جهانی بهداشت حرفه ای و سلامت شغلی ، با مهندس حجت مقدم مسئول واحد HSE بهداشت و درمان اهواز در خصوص  اقدامات انجام شده در سال 1400 گفتگویی انجام دادیم.
مقدم در ابتدا با اشاره به فعالیت های روتین واحد HSE در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفت : انجام بازرسی روزانه از کلینیکهای تخصصی ، اورژانس ، آشپزخانه ، بازرسی های دوره ای از واحدهای اداری بیمارستان ، لاندری ، استریل مرکزی ، طب صنعتی ، داروخانه بخشهای بستری، آزمایشگاه و ... تنها بخشی از فعالیت های این واحد است .
وی افزود : نظارت بر رعایت صحیح پروتکل بهداشتی ، آموزش نحوه صحیح انجام کار ، بازآموزی مسائل ایمنی ، بهداشت حرفه ای ، اصول بهداشت محیط، آموزش نحوه صحیح تفکیک و جداسازی پسماندهای عفونی و غیر عفونی ، بی خطر سازی پسماندهای عفونی و رعایت صحیح پروتکل های بهداشتی از جمله مواردی است که در بازدیدهای دوره ای به آن تاکید می شود.
وی تاکید کرد: نظارت مستمر بر انجام ایمن و استاندارد در انجام تعمیرات و بازسازی در واحدهای مختلف بهداشت و درمان اهواز بر عهده پرسنل واحد HSE می باشد . به طور مثال از سال گذشته تاکنون در انجام امور تعمیراتی و بازسازی های صورت گرفته مانند تعویض قفسه های بایگانی و تبدیل آن به بایگانی ریلی ، ساخت جایگاه برای کپسولهای اکسیژن ، نصب سیستم اطفا حریق در اتاق سرور ، بهسازی راهروها و تعمیرات داخلی بخش زنان وزایمان واحد بهداشت حرفه ای نظارت داشته است.
وی در خصوص انجام ارزیابی های اختصاصی بهداشت حرفه ای گفت : ارزیابی ریسک ارگونومی در واحدهای اداری (به روش ROSA) همراه با پرسشنامه نوردیک ، ارزیابی ریسک تمامی قسمت های درمانی و پشتیبانی بیمارستان به روش FMEA (آنالیز حالات و تاثیرات شکست) و بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث پیش آمده و ارائه اقدامات اصلاحی از جمله ارزیابی هایی ست که در واحد HSE انجام می شود.
مقدم با تاکید بر بررسی کامل کلیه مواد گندزدای مورد استفاده در بهداشت و درمان اهواز  گفت : واحد HSE ضمن انجام بازدید های مستمر از کلیه بخش ها و واحد ها ، بر ورود مواد شیمیایی جدید از لحاظ دارا بودن برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی (SDS) و لوزی خطر و همچنین نحوه صحیح و ایمن استفاده از مواد گندزدا  نیز نظارت می کند.
وی افزود : از زمان آغاز بحران کووید19 تاکنون ، ضمن انجام بازدید های مستمر از کلیه بخش ها و واحد های بهداشت و درمان ، وضعیت پوسچرهای کاری نیروهای درمانی و اداری و همچنین نحوه استفاده صحیح از  لوازم حفاظت فردی در پیک های کرونا مورد بررسی قرار گرفته و آموزش های مربوطه ارائه شده است. به علاوه بررسی پوسچر کاری کارگران دخیل در گندزدایی و حمل سیلندرهای طبی ، طراحی و ساخت ترولی مخصوص حمل کپسول های تحت فشار و ظروف حاوی گندزدا جهت پیشگیری از آسیبهای اسکلتی و عضلانی افراد مذکور نیز از جمله اقدامات صورت گرفته توسط واحد HSE می باشد.
مسئول واحد HSE در خصوص ارائه آموزش های مورد نیاز به کارکنان گفت : آموزش اطفاء حریق  ، نحوه استفاده از لوازم حفاظت فردی ، آموزش ارگونومی و روش صحیح حمل بار، آموزش اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی  SDS ، آموزش و آگاه کردن کارکنان  تاسیسات و تعمیرات از خطرات تجهیزات دوار ، آموزش حوادث ناشی از کار و چگونگی گزارش دهی حوادث تنها بخشی از دوره های آموزشی برگزار شده توسط این واحد می باشد.
وی ابراز امیدواری کرد با نهادینه شدن فرهنگ ایمنی و سلامت شغلی در میان کارکنان ، در آینده کمتر شاهد بروز حوادث ناشی از کار باشیم.
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۲۲
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۶۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید