سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۰۱

اخبار

گفتگو با افروز کسایی مامای نمونه کشوری

کسایی : مسئولیت پذیری مهمترین ویژگی هر" ماما" است. یک ماما بایستی در کار خود دانش و مهارت کافی داشته باشد چون حتی یکبار هم فرصت اشتباه ندارد.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، به مناسبت 15 اردیبهشت ماه مصادف با روز ماما ، روز نوید دهندگان  آغاز زندگی با افروز کسایی ، هماهنگ کننده مامایی مراکز بهداشت و سلامت خانواده بهداشت و درمان اهواز که در سال 1401 به عنوان مامای نمونه کشوری انتخاب شده است ، گفتگویی داشته ایم که در زیر می خوانید:
افروز کسایی گفت : در سال 1378 از طریق آزمون استخدامی و مصاحبه به استخدام شرکت نفت در آمده و به عنوان کارشناس مامایی وارد بیمارستان نفت اهواز شدم.
وی با بیان اینکه رشته ی مامایی بسیار پر مسئولیت است می گوید : ورود به این رشته بایستی با علم ، آگاهی و عشق باشد. مسئولیت پذیری مهمترین ویژگی هر ماما ست. یک ماما بایستی در کار خود دانش و مهارت کافی داشته باشد چون حتی یکبار هم فرصت اشتباه ندارد. کار مامایی با جان دو نفر گره خورده و اگر عشق و اهتمام ویژه در این کار نباشد ، کار به درستی انجام نمی شود.
وی افزود : یک ماما با توجه به اینکه در سخت ترین شرایط زندگی یک مادر در کنار اوست ، بایستی مهارت های رفتاری و نحوه ی صحیح برقراری ارتباط را آموخته باشد تا بتواند با اعتماد به نفس کامل و حفظ آرامش خود ، مادران را در آن شرایط سخت آرام کند.
با توجه به اینکه یک ماما باید هر لحظه با مادران باردار در ارتباط باشد و به ایشان حس آرامش القا کند، نیاز است که با مهارت ارتباطی و رفتاری آشنایی کامل داشته باشد. یک ماما در عین حال که از اعتماد به نفس بالایی باید برخوردار باشد، باید بتواند آرامش خود ار حفظ کرده و در شرایط سخت به درستی با مادران باردار رفتار کند.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های بارز هر ماما بایستی عشق ویژه به نوزادان و کودکان باشد گفت : ماما ها علاوه بر اینکه هنگام تولد نوزاد به مادران کمک می نمایند تا زایمان راحت تری داشته باشند ، بلکه در مراقبت های پس از تولد نوزاد نیز تا سالها در کنار مادران کودکان هستند.
افروز کسایی که در حال حاضر هماهنگ کننده امور مامایی مراکز بهداشت و سلامت خانواده و رابط مادران  باردار پرخطر مراکز بهداشتی و بیمارستان بزرگ نفت اهواز می باشد ، در خصوص فعالیت های ویژه حوزه مامایی در مراکز سلامت خانواده گفت :  مهمترین الویت ماما در مراکز سلامت و بهداشت خانواده  به عنوان مراقب سلامت، پیگیری و مراقبت از مادران باردار میباشد که طی دو سال اخیر همه گیری کرونا پیگیری این مسئله بسیار جدی تر و پررنگ تر از گذشته انجام شده است و با توجه به بحران پیش آمده و اهمیت جان مادر و نوزاد ، کارشناسان مامایی واحد بهداشت خانواده تلاش کرده اند که بهترین خدمات مراقبتی را در این دوران برای مادران باردار فراهم نمایند.
وی با اشاره به تشکیل گروه های مجازی و ارتباط 24 ساعته کارشناسان مامایی با مادران باردار گفت : علاوه آموزش های مکرر که از طریق فضای مجازی انجام می شد ، اقدامات موثر دیگری از جمله تنظیم زمان مراجعه مادران باردار و سایر گروه سنی پرخطر در ساعاتی خارج از پیک مراجعین مراکز سلامت خانواده وتشکیل کلینیک مادران باردارپرخطر در پلی کلینیک شهدای نفت جهت پیشگیری از حضور مادران باردار در بیمارستان در دوران پیک اومیکرون اشاره کرد.        
 وی اظهار داشت : در دوران اوج گیری سویه ی اومیکرون ، 45 مادر باردار به بیماری کووید 19 مبتلا شدند و اقدام عاجل گروه مامایی مراکز سلامت خانواده ، انجام ویزیت و مراقبت در منزل  ( home care ) در روز چهارم و هفتم  قرنطینه  مادر باردار در منزل بود و در این مدت زمان برای 20 مادر باردار زیر 20هفته و 8 مادر باردار بالاتر از 20 هفته مراقبت در منزل انجام شد و توانستیم با تلاش وپیگیری های مداوم جان 4 مادر و نوزاد را نجات دهیم.   
کسایی تاکید کرد : با همکاری کارشناسان مامایی زایشگاه بیمارستان بزرگ نفت اهواز ، آموزش های انلاین ورزشهای دوران بارداری ، تن آرامی و تکنیک های تنفسی به منظور کمک به زایمان طبیعی و کاهش درد های زایمانی و آموزش تغذیه صحیح در دوران بارداری نیز به مادران باردار ارائه شد.
وی افزود : مراقبت های پس از بارداری تا 42 روز پس از زایمان نیز در مراکز بهداشتی و سلامت خانواده پیگیری و انجام می شود.
وی در خصوص انجام غربالگری های سالیانه در مراکز بهداشتی گفت : غربالگری سرطان سینه ، دهانه رحم و ... از جمله وظایف گروه مامایی مراکز بهداشتی است. همچنین غربالگری پوکی استخوان و کمک به کاهش عوارض دوران یائسگی در خانم های بالای 49 سال نیز از جمله وظایف کارشناسان مامایی است.   
کسایی با اشاره به انجام پایش رشد و واکسیناسیون در مراکز بهداشتی و سلامت خانواده گفت : پایش رشد و واکسیناسیون نوجوانان دختر 8تا 18 سال و کنترل وزن ،فشار خون و bmi در این گروه سنی ، تزریق مگادز ویتامین A برای کودکان 2تا5سال برای بالا بردن سطح ایمنی در مقابل بیماری کرونا و تکمیل پرسشنامه تکاملی کودکان ASQدر گروه سنی زیر 5 سال نیز از جمله وظایف مراقبین سلامت است که تحت نظارت پزشک خانواده انجام می شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد روز به روز نقش ، اهمیت و جایگاه قشر زحمت کش ماما در کشور بیش از گذشته مشخص شده و اهمیت تلاش های کارشناسان این حوزه بیش از پیش منعکس شود.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۱۵
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۸۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید