سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۶

اخبار

گفتگو با یکی کارمندان باسابقه‌ی امور مالی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز

همه ساله در هفته دولت روز ۴ شهریور به روز کارمند اختصاص می یابد و در این روز به منظور تجلیل از کارگزاران دولت جمهوری اسلامی و ارج نهادن به خدمات ارزنده ایشان، کارمندان مورد تشویق و تقدیر قرار می گیرند. به مناسبت چهارم شهریور ماه روز کارمند با زیبا خانی شهنی از کارمندان باسابقه‌ی امور مالی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز به گفتگو نشسته‌ایم:

 

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و از سوابق کاری خود بگویید.
زیبا خانی شینی هستم که در حال حاضر به عنوان رئیس واحد خزانه‌داری امور مالی مشغول به خدمت هستم ، از سال 1378 به عنوان کارمند امور مالی در این مجموعه استخدام شده است.

کار واحد خزانه‌داری چیست؟
واحد خزانه‌داری یکی از واحدهای مهم امورمالی می باشد، سیستم خزانه‌داری در گذشته به صورت دستی بود و با توجه به حجم بالای کار این واحد و این که همه‌ی پرداخت‌ها و دریافت‌ها از طریق خزانه‌داری انجام می‌شد ،ثبت در دفاتر انجام می شد و چک ها دست نویس و در وجه اشخاص صادر می گردید اما به مرور این رویه تغییر کرد و در حال حاضر اسناد ثبت مکانیزه می شوند پرداخت ها از طریق حواله الکترونیک انجام می شود اما همچنان بایستی دقت نظر بسیار زیادی در کار صورت گیرد.

در مسیر خدمت چه شاخصه هایی را باید یک کارمند رعایت کند تا کارمند خوب و موثری برای سازمان باشد؟
در کنار مهارت های فنی، مهارت های فردی و انسانی است که در بلند مدت کارمندان خوب را مشخص می‌کند، کارمندان خوب باید حتما افراد صبور و شنونده‌ی خوبی باشند. افراد صبور ، توانایی و ظرفیت تحمل موقعیت های سخت را دارند، واکنش‌های سریع و ناپخته به موضوع نشان نمی دهند و به مسائل منطقی نگاه می‌کنند و از قضاوت احساسی دوری می‌کنند.
یک کارمند خوب باید توانایی مدیریت مشکلات و اختلاف نظرها و تفاوت دیدگاه‌ها را در محیط کار داشته باشد و بتواند گفتگوهای عادی را به گفتگوهای سازنده و محترمانه‌تر تبدیل کند. اگر کارمندی مثبت نگر و خوشبین باشد، انتقاد سازنده را می‌پذیرد. صداقت ، دقت ، تعهد کاری و تواضع در مقابل دیگر همکاران از دیگر خصوصیات یک کارمند خوب است.

از دیدگاه شما چه عواملی موجب افزایش انگیزه کاری و بهره‌وری در سازمان‌ها می شود؟

نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه‌ی هر سازمان و مهم ترین عامل بهره وری در سازمان‌ها است و یکی از مهم ترین وظایف سازمان‌ها شناخت نیازهای کارکنان و ایجاد و حفظ انگیزه کاری در آنان می باشد. عوامل مختلفی باعث ایجاد انگیزه در نیروی انسانی می شود از جمله نیاز به ایجاد فرصت کسب دانش به‌روز ومهارت‌های نوین مرتبط با کار ، فراهم کردن فرصت برای شکوفایی کارمندان و ارائه ایده های جدید جهت انجام کار، رفع نیازهای مالی با توجه به میزان تجربه و مهارت افراد در کار و ....

مشارکت پذیری و کارگروهی را تا چه حد در پیشرفت امور موثر می دانید؟
کارگروهی باعث می شود یک مجموعه قدرتمندتر ومنسجم‌تر کار کند و در ادامه هم افراد رشد کنند و هم سازمان بتواند برنامه‌‌های موثرتری را دنبال کند. زیرا در کار تیمی وظیفه هر فرد مشخص است و هر فرد به فراخور وظیفه‌اش با آرامش کار می‌کند و مطمئنا در ادامه بهره‌وری سازمان نیز بیشتر خواهد بود.

برای جوان ترها چه توصیه ای دارید؟
به همکاران جوان‌تر که در حال حاضر استخدام می شوند توصیه می کنم ، اهمیت مدیریت زمان را دریابید، در حفظ اطلاعات افراد و سازمان رازدار باشید، صداقت ، درستکاری و امانت داری را سرلوحه کار خود قرار دهید و اولویت اهداف کاری خود را بر اساس حفظ منافع سازمانی پایه‌گذاری نمایید.
اگر چه تحصیلات دانشگاهی برای ورود به بازار کار و پیشرفت نیاز اولیه به حساب می آیند اما تا این دانش را به کار نگرفته باشیم از نقاط ضعف و قوت خودمان آگاهی نداریم. در شروع کار است که نیاز به یک فرد با تجربه داریم تا کم و کاستی های واقعی‌مان را در حین انجام کار به ما گوشزد کند تا در مسیری درست قرار بگیریم، بنابراین جوان‌ترها بایستی علاوه بر حفظ احترام کارمندان باسابقه تر ، خود را از تجربیات ایشان بی نیاز ندانند.


 

۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۵:۰۲
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۶۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید