سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۴۷

اخبار

همه چیز درباره خون‌های نادر

نامگذاری هر روز در تقویم رسمی کشور دارای فلسفه و رویدادی مختص به خود است که در این میان 21 دیماه روز خون های نادر هم حکایتی شنیدنی دارد.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، در 21 دی ماه سال 1392، کودکی با گروه خونی نادر در کشور شناسایی شد که برای ادامه حیات خود نیازمند خون از گروه خونی ویژه بود. این کودک به دلیل نبود گروه خونی مختص خود با خطر مرگ مواجه شد که خوشبختانه سازمان انتقال خون ضمن تشخیص گروه خون وی، خون مناسب را برای این کودک تهیه کرد. شناسایی این گروه خونی نادر سبب شد تا روز 21 دی ماه به نام روز خون های نادر نامگذاری شود.

خون ، مایع حیات بخش است و به همین دلیل لازم است افراد پیش از ابتلا به بیماری از گروه خونی خود مطلع شوند تا پزشکان و واحدهای درمانی به سرعت معالجه فرد بیمار را آغاز کنند.

لزوم آگاهی از گروه خونی خود هنگامی دو چندان ضرورت می یابد که فرد بیمار دارای گروه خونی نادر باشد که در این صورت بخاطر کمیاب بودن آن، ممکن است با مشکلات زیادی هنگام درمان و معالجه روبرو شود.

به عقیده پزشکان، شناسایی گروه های نادر خونی پیش از بروز مشکل می تواند جان بیمار را از مشکلات احتمالی در مواقع بحرانی نجات دهد.

برای آگاهی از گروه خونی خود کافی است به یکی از پایگاه های انتقال خون مراجعه کنید تا پس از بررسی، از گروه خونی خود آگاه شوید.

خون مایعی است که کار اصلی آن رساندن اکسیژن و مواد تغذیه کننده مانند گلوکز به بافت‌ها و کمک به دفع مواد زائد (همچون دی اکسید کربن و اسید لاکتیک ) از بافت های بدن و دفاع در برابر میکروارگانیسم ها است.

در حدود هفت تا هشت درصد وزن بدن انسان را خون تشکیل می دهد و در انسان بالغ این رقم به طور متوسط به پنج لیتر می رسد.

گروه خونی شماری از افراد با ملیت های مختلف در دنیا، به گروه خونی نادر مشهور است. این افراد فقط می توانند خون خود را در اختیار فرد مشابه خود قرار دهند و نمی توانند خونشان را به گروه های خونی شناخته شده اهدا کنند. هر چند در ایران شمار افرادی که گروه های خونی نادر دارند درصدشان بسیار اندک است اما باید بدانند که در صورت نیاز به خون، تنها می توانند از خون مشابه خود استفاده کنند. چند نمونه از گروه های خونی نادر عبارتند از : گروه خون بمبئی ، چلانو ، RH Null و ...

در حقیقت خون فردی نادر است که مشابه خون وی در جمعیت هزار نفری، فقط در یک نفر وجود داشته باشد.

خون خیلی نادر نیز متعلق به فردی است که در یک جمعیت 10 هزار نفری تنها یک نفر مشابه خونش داشته باشد، به همین ترتیب برخی افراد هم هستند مانند صاحبان گروه خونی بمبئی که مشابه خونشان در هر 250 هزارنفر یافت می شود.

خون های نادر پس از پردازش منجمد شده و برای استفاده های ضروری به مدت 10 سال در فریزرهای آزمایشگاهی ذخیره می شود.

در حال حاضر شمار افراد با خون های نادر در سازمان انتقال خون ایران، بیش از یکصد نفر است.

گفتنی است کشورهای ایران، آمریکا، سوئیس، فرانسه، آلمان، چین، ژاپن و ... با توجه به توانمندی های علمی و فنی توانسته اند جزو 20 کشور عضو انجمن بین المللی خون های نادر قرار گیرند. ایران در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به عنوان تنها عضو بانک اطلاعاتی خون‌های نادر بین‌المللی است و از سال ۱۳۸۹ به عضویت  این انجمن بین المللی درآمده است.

 

۲۴ دی ۱۴۰۱ ۱۲:۳۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۲۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید