سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۰۵

اخبار

اورژانس بیمارستان نفت اهواز نجات‌بخش جان بیمار قلبی شد

جان مرد 32 ساله‌ای که دچار سکته وسیع قلبی شده بود؛ با تلاش به موقع کارکنان اورژانس بیمارستان بزرگ نفت اهواز نجات داده شد.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، با تلاش به موقع کارکنان اورژانس بیمارستان نفت بزرگ اهواز، جان مردی 32 ساله که دچار سکته وسیع قلبی شده بود نجات یافت. شرح مختصر اقدامات صورت گرفته را از زبان یکی از پرستاران اورژانس بیمارستان نفت که نقش موثری در احیاء این بیمار داشت می‌خوانیم: 

پس از مشاهده فرد جوانی که در جلوی درب اصلی اورژانس دچار حمله قلبی شد و بر زمین افتاد ، بلافاصله اقدامات اولیه لازم شامل انتقال بیمار به اتاق احیا در اورژانس حاد ، انجام ارزیابی اولیه ، بازکردن راه‌های هوایی(تنفسی)، مانیتورینگ قلبی بیمار و ... انجام شد. با مشاهده‌ی آریتمی خطرناک طی مانیتورینگ قلبی ، با حضور متخصص طب اورژانس سینکرونایز (شوک الکتریکی همزمان شده) و بایفازیک به بیمار داده شد و ریتم طبیعی قلب بیمار بازگشت. سپس با هماهنگی با متخصصین قلب بیمارستان و کارشناسان بخش آنژیوگرافی ، بیمار به این بخش منتقل شده و اعمال آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی برای این بیمار که دچار سکته وسیع قلبی شده بود انجام شد و در نهایت بیمار با هوشیاری کامل برای ادامه مراحل درمانی به بخش ccu انتقال یافت.

گفتنی است استاندارد جهانی انجام آنژیوگرافی اورژانس کمتر از 90 دقیقه می‌باشد که کارکنان پرتلاش بخش های اورژانس و آنژیوگرافی و پزشکان مجرب بیمارستان بزرگ نفت اهواز در مدت زمان 50 دقیقه موفق به احیای بیمار،  انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی (Primary PCI) برای بیمار شدند.

سالانه تعداد زیادی مرگ در جهان به علت بیماری‌های قلبی - عروقی اتفاق می‌افتد که نکته قابل‌توجه اینجاست که پس از بروز علائم حمله قلبی، اقدامات کمک‌های اولیه نقش بسیار مهمی در بهبود بیمار دارد.

تشخیص بهنگام و درمان بموقع سکته یا حمله قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان گام طلایی در نجات جان این بیماران شناخته می‌شود.

یکی از مطمئن‌ترین راه‌های تشخیص مشکل قلبی، گرفتن نوار قلب از بیمار است؛ اما شناخت علائم و نشانه‌های ظاهری، اولین گام از تشخیص و درمان یک مشکل قلبی است.

ماهیچه‌های قلب برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند بنابراین حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به‌شدت کاهش ‌یابد یا به طور کامل قطع شود.

 

 

سید احمد عبداللهی

پرستار اورژانس بیمارستان بزرگ نفت اهواز


 

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۳۰
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۴۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید