نشست مسئولین روابط کار و مددکاری اجتماعی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به میزبانی اهواز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، نشست مسئولین روابط کار و مددکاری اجتماعی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در روز چهارشنبه سوم خرداد ماه امسال با حضور مهندس علیرضا بیگدلی مدیر منابع انسانی و مریم ستوده رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی به میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز برگزار شد.
در این نشست در ابتدا دکتر بهرام دهقان رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ضمن خیر مقدم به مسئولین روابط کار و مددکاری اجتماعی که از همه ی مناطق سازمان در این جلسه حضور داشتند ، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و ایثار را گرامی داشت و گفت : حضور شما همکاران ارجمند که همزمان با روز حماسه آفرینی ملت بزرگ ایران و خوزستان قهرمان است را به فال نیک میگیریم.
وی با اشاره به نقش ویژه مددکاری اجتماعی در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: در حال حاضر وظیفه رفع و حل و فصل بسیاری از مسائل و مشکلات مراجعین بر عهده واحدهای مددکاری است که این نشان از نقش بی بدیل و ارزشمند این همکاران دارد.
وی با اشاره به روحیه خاص افراد شاغل در این حیطه گفت : اصل پذیرش افراد بدون توجه به نژاد ، قوم ، رنگ پوست ، موقعیت اجتماعی و ... ، مهربانی ، همدلی و شنوندهی فعال بودن از جمله ویژگیها افراد شاغل در این حیطه است.
وی اظهار داشت: یکسان سازی شرح وظایف روابط کار و مددکاری اجتماعی در مناطق سازمان ، بایستی با تلفیقی از شرح وظایف مددکاری در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی و روابط کار در شرکت ملی نفت بهروز رسانی شده و برنامههای جدیدی برای این واحدها تعریف گردد.
در ادامه مهندس علیرضا بیگدلی مدیر منابع انسانی سازمان بهداشت و درمان نیز با ایراد سخنانی در خصوص فلسفه مددکاری از ابتدای تمدن بشری و بیان چیستی ، چرایی و چگونگی مددکاری اجتماعی از اعصار گذشته تاکنون پرداخت و گفت : مددکاری اجتماعی از ابتدای قرن حاضر با نگرشی نوین به حل مشکلات و تعارضات بشری پرداخته است و با رویکرد معناگرایانه ویژگیهای جدیدی از جمله تسهیلگری ، همدلی ، گوش دادن فعال ، توانایی شناخت مسئله و انگیزه بخشی را برای گفتگوی موثر میان افراد و مذاکره موفق برگزیده است.
وی در خصوص توسعه همه جانبه جوامع گفت: از مهمترین راهبردهای توسعه در هر جامعه علاوه بر توسعه اقتصادی و اجتماعی ، توسعه سرمایههای معنوی در آن جامعه است. در ارگانها و سازمانها واحدهای روابط کار و مددکاری اجتماعی وظیفه توسعه درونی افراد و در نهایت توسعه سرمایههای معنوی آن سازمان را برعهده دارند.
وی با اشاره به یکی از احادیث امام حسین (ع) که می فرمایند: " نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است؛ از این نعمت افسرده و بیزار نباشید" گفت : مددکار باید عاشق کار و حرفهی خود باشد و وظیفه ی خود در حل مسائل و مشکلات و تعارضات همکاران و مراجعه کنندکان را از جمله نعمتهای الهی برای خود بداند.
سپس مریم ستوده رئیس روابط کار و مددکاری اجتماعی به تشریح دفترچه راهنمای روابط کار و مددکاری اجتماعی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت پرداخت و گفت: این دفترچه با استناد به کتاب تدوین مقررات و قوانین اداری استخدامی وزارت نفت و با توجه به بیشترین موارد مبتلا به واحدهای مددکاری در سازمان بهداشت و درمان تهیه و بومی سازی شده است.
وی در ادامه به تشریح دستورالعملهای خدمات حمایتی و توانبخشی معلولین، بیماران خاص و صعب العلاج، نحوه پرداخت کمک بلاعوض و دیگر موارد دفترچه فوق پرداخت .
وی با اشاره به اهمیت و نقش واحدهای مددکاری در سازمان بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: حضور مددکاران اجتماعی در کمیتههای رسیدگی به تخلفات اداری، مسئولیتهای اجتماعی و سلامت روان در مناطق سازمان الزامی است. گزارشات محرمانه مددکاری سازمان نقش مهمی در بسیاری از تصمیم گیریها در خصوص افراد دارد.
در پایان مسئولین روابط کار و مددکاری اجتماعی مناطق مختلف سازمان به ارائه گزارش عملکرد خود در سال گذشته پرداخته و برنامههای عملیاتی سال جاری را تشریح نمودند.