سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۱۳

اخبار

کارشناس شنوایی‌سنجی بیمارستان نفت اهواز تشریح کرد؛

از زمان طلایی تشخیص کم‌شنوایی تا جدی گرفتن کم‌شنوایی

کارشناس شنوایی‌سنجی بیمارستان نفت اهواز می‌گوید باید مسائلی نظیر کم شنوایی در افراد به خصوص کودکان جدی گرفته شود؛ چرا که تشخیص و مداخله زود هنگام در مواردی نظیر کم شنوایی برای کاهش عواقب آن بسیار اهمیت دارد.

 

قبل از 6 ماهگی؛ زمان طلایی کم شنوایی

شیدا طاهری لرکی به مناسبت روز جهانی شنوایی‌شناسی در گفتگو با روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با بیان اینکه دوران طلایی تشخیص مشکلات شنوایی و پیشگیری از ناشنوایی کودکان، سن زیر 6 ماه می‌باشد اظهار داشت: تشخیص به موقع تنها بخشی از درمان است و پس از آن مداخلات درمانی به موقع نیز نقش تعیین کننده‌ای دراصلاح حس شنوایی کودک دارد. متاسفانه به علت انکار ناشنوایی کودک توسط والدین ممکن است روند درمان طولانی شده و موجب صدمات جبران ناپذیر شنوایی و گفتار کودک شود.    

وی در خصوص اهمیت تشخیص و درمان بموقع کم شنوایی در نوزادان عنوان کرد:  توانایی شنوایی به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را ارتقا دهد. بسیار مهم است که مطمئن شوید که کم‌شنوایی کودک به طور مناسب درمان می‌شود چون عدم درمان مناسب کم شنوایی علاوه بر مشکلات گفتاری و زبانی موجب مشکلات احساسی، اجتماعی و تحصیلی خواهد شد. 

 

غربالگری شنوایی‌سنجی نوزادان موجب کاهش ناشنوایی می‌شود

کارشناس شنوایی سنجی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفت: به والدین توصیه می‌شود به منظور تشخیص شنوایی نوزادان از ابتدای تولد، غربالگری شنوایی سنجی شوند تا در صورت بروز هر گونه مشکل درمان آغاز شود.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه با وجود تست‌های غربالگری بدو تولد، از زمان تولد نوزادان شنوایی آنها بررسی می‌شود و در صورت وجود کم‌شنوایی و یا نگرفتن پاسخ مناسب، به فاصله یک ماه مجددا بررسی انجام می‌شود و پس از اطمینان از وجود کم‌شنوایی برنامه درمانی برای نوزاد آغاز می‌شود. 

طاهری لرکی تصریح کرد: در صورت عدم پیگیری و همکاری مناسب والدین زمان طلایی رشد صحیح گفتار و زبان از دست رفته و نتیجه لازم به دست نخواهد آمد.       

 

عمده علل کم‌شنوایی                                                                                                                                                وی ضربه و آسیب به گوش داخلی، آسیب گوش میانی و پرده گوش، عفونت گوش، رشد غیرطبیعی استخوان، برخی تومورها، افزایش سن، بیماریهای متابولیک مانند دیابت، بیماریهای قلبی و برخی داروها را  عمده علل کم شنوایی برشمرد.        

این کارشناس شنوایی سنجی در خصوص تاثیر استفاده از وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه بر جنین و شنوایی عنوان کرد: استفاده مکرر از تلفن همراه خطر آسیب رساندن به مغز جنین را افزایش می‌دهد. هنگام رشد جنین در شکم مادر سلول‌های عصبی در حال شکل‌گیری هستند، اشعه‌های ایجاد شده توسط موبایل خصوصا اشعه الکترومغناطیس بر رشد سلولهای عصبی جنین تاثیر منفی می‌گذارد بخصوص تا هفته 15 بارداری استفاده از تلفن همراه را باید محدود کرد.                                                                                                 

طاهری لرکی در ادامه افزود: بنا بر تحقیقات انجام شده استفاده از گوشی موبایل بیش از 60 دقیقه در روز موجب افت شنوایی فرکانسهای بالا، تخریب عصبی سیستم شنوایی و افزایش شاخص مرگ سلولی می‌شود. علاوه بر آن سردرد، گوش درد، گردن درد، وزوز گوش، درد و سوزش انگشتان، بی قراری، خستگی ، مشکلات چشمی، بی نظمی خواب و افزایش فشار خون نیز ارتباط معناداری با استفاده از گوشی تلفن همراه دارد.                                                                                                                                                       

وی همچنین توضیحاتی در خصوص زمان شکل‌گیری سیستم شنوایی ارائه نمود و گفت: تکامل سیستم شنوایی از هفته ششم بارداری آغاز می‌شود، از حدود هفته 16 تا 18 بارداری جنین می‌تواند بعضی صداها را بشنود و از هفته 24 رشد و تکامل  سیستم شنوایی به انتها رسیده و جنین می‌تواند نسبت به صداهایی که می‌شنود واکنش نشان دهد.   

 

شایع‌ترین علت مراجعه کودکان و بزرگسالان به مراکز شنوایی‌سنجی

کارشناس شنوایی سنجی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز درباره شایع‌ترین علت مراجعه کودکان و بزرگسالان به مراکز شنوایی‌سنجی یا مراکز درمان شنوایی گفت: کودکان به دلیل آناتومی بدنشان بیشتر در معرض عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) هستند که می‌تواند شایعترین دلیل مراجعه کودکان به مراکز شنوایی‌سنجی باشد. همچنین بزرگی  لوزه سوم و آلرژی هم دلایل بعدی مراجه به کلینیک‌های شنوایی هستند. در بزرگسالی کم‌شنوایی‌های  ناشی از سن، افت شنوایی ناشی از کار، عفونتهای مزمن گوش موجب مراجعه به کلینیک‌های شنوایی می‌شود.

طاهری لرکی عدم توانایی ارتباط کلامی، عدم رشد کافی گفتار و زبان، انزوا، افسردگی و حتی آلزایمر را از مهمترین مشکلاتی برشمرد که ناشنوایان به شدت با آن دست به گریبان هستند.

 

پیرگوشی را جدی بگیریم

پیرگوشی از دیگر مباحثی بود که کارشناس شنوایی سنجی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز به آن پرداخت و گفت: پیر گوشی به روند کاهش تدریجی شنوایی در هر دو گوش با بالا رفتن سن گفته می‌شود، این مشکل یک کاهش شنوایی حسی عصبی وابسته به سن و برگشت ناپذیر است که ناشی از تحلیل رفتن حلزون گوش یا ساختارهای مرتبط با آن در گوش داخلی و اعصاب شنوایی است. 

طاهری لرکی ادامه داد: پیرگوشی در ابتدا در فرکانس‌های بالاتر مشاهده می‌شود. البته ژنتیک، قرارگیری در معرض آلودگی‌های صوتی هم از دیگر عوامل موثر بر ایجاد پیرگوشی است. از هر 3 بزرگسال بالای 65 سال یک نفر دچار پیر گوشی است. درمان پیرگوشی با سمعک میسر است.  

 

بیش از ۵۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری است                                          

وی افزود: بیش از 50 درصد موارد کم‌شنوایی و ناشنوایی در بزرگسالان و 60 درصد در کودکان قابل پیشگیری است.                          طاهری لرکی بیان کرد: غربالگری شنوایی در نوزادان، واکسیناسیون عمومی در مورد بیماریهای عفونی موثر بر شنوایی مانند اوریون، سرخجه و سرخک، معاینات دوره‌ای بزرگسالان شاغل در محیط پر سر و صدا، چکاپ دوره‌ای شنوایی کودکان بخصوص در موارد آلرژی یا عفونت مکرر گوش، جدی‌تر گرفتن موارد ژنتیک مرتبط با شنوایی، جلوگیری جدی از آلاینده‌های صوتی در محیط‌های شهری و روستایی، کنترل آلاینده‌های صوتی در محیط‌های صنعتی، تجویز محافظ شنوایی مناسب و اجبار به استفاده در محیط پر سر و صدا از جمله اقدامات لازم در جهت پیشگیری از کم شنوایی می‌باشند.

 

خطر کم‌شنوایی در محیط‌های صنعتی

طاهری لرکی همچنین به تاثیرگذاری کار در صنعت نفت بر روی شنوایی پرداخت و گفت: کار در صنعت نفت مانند بیشتر صنایع دیگر مستلزم حضور در محیط‌های پر سر و صدا با نویز بیش از حد مجاز می‌باشد.   

 

 راه‌های پیشگیری از کم‌شنوایی

وی با بیان اینکه جهت پیشگیری از کاهش شنوایی ناشی از کار باید تدابیر خاصی اندیشیده شود گفت: استفاده اجباری از محافظ شنوایی مناسب، آزمایشات دوره‌ای، جابجا کردن افراد در معرض خطر کم شنوایی، ایزوله کردن دستگاههای پر سر و صدا و ایجاد اتاقک اپراتور، صداسنجی و حضور مداوم مهندسان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی از جمله این تدابیر است.

گفتنی است نامگذاری دهم اکتبر مصادف با هجدهم مهر به عنوان روز جهانی شنوایی شناسی (ادیولوژیست ( Audiologist برای اولین بار توسط رئیس انجمن شنوایی شناسی و گفتار درمانی ترکیه پروفسور Ozlem Konukseven پیشنهاد شد که با استقبال ۳۳ کشور مواجه گردید.

 

۲۳ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۳۴
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۲۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید