سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۳۵

اخبار

قریب به 64 هزار و 500 مورد ﺧﺪﻣات تشخیصی در بیمارستان بزرگ نفت اهواز انجام شد

مدیر داخلی واحد خدمات تشخیصی ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭگ ﻧﻔﺖ ﺍﻫﻮﺍﺯ گفت: از ابتدای فروردین ماه تا پایان مهرماه سال جاری، قریب به 64 هزار و 500 مورد ﺧﺪﻣﺎﺕ تشخیصی در این مرکز انجام شده است.

 

شیدا محمدی به مناسبت روز جهانی پرتونگاری (رادیولوژی) در گفتگو با روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ضمن گرامیداشت هفدهم آبان، روز جهانی رادیولوژی با تقدیر از زحمات شبانه روزی کارکنان بخش تصویربرداری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 8 هزار و 386 مورد سی‌تی اسکن ، 8 هزار و 141 مورد ام آر آی،  25 هزار و 513 مورد سونوگرافی،20 هزار و 412 مورد رادیوگرافی ، یک هزار و 884 مورد ماموگرافی و 88 مورد سنگ شکن در واحد خدمات تشخیصی بیمارستان بزرگ نفت اهواز انجام شده است.

 

ماهیانه 268 آزمایش ماموگرافی در بیمارستان نفت اهواز انجام می‌شود 

محمدی گفت: به طور میانگین ماهیانه 268 مورد  ماموگرافی در بیمارستان بزرگ نفت اهواز انجام می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه طرح غربالگری ماموگرافی از آبان‌ماه سال گذشته با همکاری واحد بهداشت و سلامت خانواده آغاز شده گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه بیش از یکهزار و 880 مورد ماموگرافی انجام که منجر به شناسایی10 مورد سرطان پستان شده است.

محمدی افزود: تشخیص به موقع این سرطان، امکان درمان موفق و حتی در مواردی درمان قطعی این بیماری را به همراه دارد و ماموگرافی از جمله ابزارهای تشخیص این سرطان است.

وی با بیان اینکه دستگاه ماموگرافی بیمارستان بزرگ نفت اهواز از مجهزترین دستگاه‌های موجود است عنوان کرد: طرح غربالگری ماموگرافی در این مرکز درمانی همچنان ادامه دارد.

 

94درصد از تجهیزات تشخیصی بیمارستان نفت اهواز دیجیتال هستند

 محمدی با بیان اینکه 94درصد تجهیزات واحد خدمات تشخیصی ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭگ ﻧﻔﺖ ﺍﻫﻮﺍﺯ دیجیتال هستند افزود: این واحد مجهز به 3 دستگاه رادیوگرافی دیجیتال (DR)، 5دستگاه سونوگرافی داپلر مبله، یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پانورکس(OPG)، یک دستگاه ماموگرافی دیجیتال دو بعدی، یک دستگاه فلوروسکوپی دیجیتال ، یک دستگاه سی تی اسکن 64 اسلایس، یک دستگاه ام آر آی 5/1 تسلا، یک دستگاه سنگ شکن، یک دستگاه سونوگرافی داپلر پرتابل و یک دستگاه رادیوگرافی پرتابل آنالوگ می‌باشد.

 

فعالیت 24 ساعته واحد خدمات تشخیصی بیمارستان نفت اهواز

وی با بیان اینکه واحد خدمات تشخیصی از زمان تاسیس بیمارستان بزرگ نفت اهواز (سال 1379) به صورت 24 ساعته فعالیت داشته است گفت: میزان فضای فیزیکی این واحد 2.215 متر است.

محمدی در ادامه تصریح کرد: نوبت دهی رادیوگرافی و سی تی اسکن در واحد خدمات تشخیصی ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭگ ﻧﻔﺖ ﺍﻫﻮﺍﺯ بصورت روزانه و سایر خدمات با مدت انتظار حدودا 3 الی 4  روزه می‌باشد.

مدیر داخلی واحد خدمات تشخیصی ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭگ ﻧﻔﺖ ﺍﻫﻮﺍﺯ افزود: گزارشات تصویربرداری عموماً در کمتر از سه روز آماده می‌باشد.

 

فعال بودن سیستم پکس در بیمارستان بزرگ نفت اهواز

 محمدی گفت: با هدف بهبود کیفیت خدمات درمانی به مراجعان و تسهیل در امور کادر پزشکی سیستم بایگانی و تبادل تصاویر (پکس) به‌صورت دیجیتال از سال 1392 در بیمارستان بزرگ نفت اهواز راه‌اندازی شده است.

وی افزود: سیستم پکس امکان دسترسی آنلاین داده‌های تصویربرداری با کیفیت بالا را در بخش‌های مختلف بیمارستان فراهم نموده و امکان اعلام نتایج تصویربرداری به پزشکان نفت در خارج از بیمارستان از طریق بستر اینترنت و همچنین رویت لوح فشرده نیز امکان‌پذیر است.

 

نصب دستگاه سی تی آنژیوگرافی 256 اسلایس در آینده نزدیک 

محمدی همچنین از نصب دستگاه سی تی آنژیوگرافی 256سلایس و راه‌اندازی واحد سی تی آنژیوگرافی کرونری در آینده نزدیک خبر داد.

وی یادآور شد: تجهیز واحد خدمات تشخیصی ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭگ ﻧﻔﺖ ﺍﻫﻮﺍﺯ به یک دستگاه دیجیتال پرتابل جهت بخش‌های بستری و دستگاه دانسیتومتری (تراکم استخوان) در برنامه عملیاتی سال جاری این واحد مورد تایید قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال جاری اجرایی شود.

محمدی عنوان کرد: دوزیمتری بخش تصویربرداری هر شش ماه یکبار و کنترل کیفی (QC) دستگاه‌های پرتوساز بصورت سالانه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین دوزیمتری کارکنان پرتوکار هر دو ماه یکبار توسط فیلم بج مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

حضور پزشکان متخصص رادیولوژی مقیم در بیمارستان نقت اهواز

محمدی بیان کرد: یکی از نقاط قوت و بسیار ارزشمند واحد خدمات تشخیصی بیمارستان نفت اهواز حضور پزشک رادیولوژیست مقیم در بیمارستان جهت انجام سونوگرافی و ریپورت موارد اورژانس تصویربرداری است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر 5 پزشک رادیولوژیست، 18 کارشناس و 3 کاردان رادیولوژی در واحد خدمات تشخیصی ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭگ ﻧﻔﺖ ﺍﻫﻮﺍﺯ فعالیت دارند.

 

۱۷ آبان، مصادف با هشتم نوامبر سالروز کشف پرتو ایکس، روز جهانی رادیولوژی نامگذاری شده است. در هشتم نوامبر ۱۸۹۵، ویلهلم کنراد رونتگن، در حالی که مشغول تحقیق پیرامون خواص پرتوهای کاتدی (همان الکترون ها) بود، به صورت اتفاقی متوجه نوعی پرتو در لامپ کاتدی شد که آن را پرتو مجهول یا پرتو x نامید که بعدها به یاد رونتگن، به آن پرتو رونتگن نیز گفته شد.

 

۲۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۲۴
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۲۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید