سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۳

اخبار

به بهانه روز ملی کیفیت؛

نگاهی به افتخارات بیمارستان نفت اهواز با توجه به استانداردهای وزارت بهداشت

هجدهم آبان‌ماه برابر با نهم نوامبر روز ملی کیفیت بهانه‌ای شد تا نگاهی به افتخارات بیمارستان بزرگ نفت اهواز در راستای ارتقا بهبود کیفیت داشته باشیم. واحد بهبود کیفیت همانطور که از اسمش پیداست در راستای ارتقا کیفیت خدمات بر اساس استانداردهای اعتباربخشی وزارت بهداشت فعالیت می‌کند. رسالت اصلی این واحد، ارتقای مستمر کیفیت خدمات بالینی، غیربالینی و ایمنی بیمار با استقرار استانداردهای اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز به مناسبت روز ملی کیفیت نشستی با حضور دکتر صرامی معاون بیمارستان نفت اهواز، دکتر سعیدی‌مهر مسئول واحد بهبود کیفیت بیمارستان نفت ، خانم چنگیزی مدیر خدمت پرستاری و جمعی از مسئولین و دبیران کمیته‌های بیمارستانی در سالن شهدا برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دکتر سعیدی‌مهر ضمن تبریک روز ملی کیفیت و تقدیر از مسئولین و دبیران کمیته‌های بیمارستانی گفت: 15 کمیته از جمله کمیته پایش و سنجش کیفیت، اخلاق بالینی، تغذیه، اقتصاد درمان، ارتقاء راهبردی خدمات بخش اورژانس، بهداشت محیط، ترویج تغذیه با شیر مادر، ترویج زایمان طبیعی و ایمن، حفاظت فنی و بهداشت کار، مدیریت خطر حوادث و بلایا، دارو و درمان و تجهیزات پزشکی، طب انتقال خون، کنترل عفونت، مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات، مرگ و میر و آسیب شناسی نسوج در بیمارستان بزرگ نفت اهواز فعال می‌باشد. 

وی نقش کمیته‌ها را تصمیم سازی مبتنی بر خرد جمعی، ترویج فرهنگ مدیریت مشارکتی، ترویج کارگروهی در حل مشکلات بیمارستان، گردش اطلاعات و ایجاد درک متقابل مابین کارکنان و مدیران ارشد، اخذ مشارکت پزشکان در برنامه‌های بهبود کیفیت و ایمنی بیماران اعلام کرد.

دکتر سعیدی‌مهر عنوان کرد: برنامه بهبود کیفیت، مجموعه‌ای از فعالیت‌های متمرکز است که برای نظارت بر فرایندها، تجزیه و تحلیل و بهبود کیفیت آن‌ها، طراحی شده است تا نتایج مراقبت‌های سلامت در یک سازمان را بهتر سازد. با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در مناطق کلیدی بیمارستان‌ها می‌توان به‌ طور مؤثر، تغییرات را عملی سازند.

وی با تشریح مفهوم کایزن در فرهنگ مدیریت پرداخت و گفت: سنجش بخش‌های مختلف (پایش)، تمرکز بر فرآیندهای جاری، برگزاری جلسات هفتگی، ساختن جدول کیفیت و عمومی‌سازی و اطلاع رسانی اقدامات مثبت را مراحل اصلی اجرایی شدن این مفهوم و حرکت در مسیر پیشرفت عنوان کرد.

در ادامه شیرین چنگیزی مدیر خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان بزرگ نفت اهواز اهواز به تعریف اعتباربخشی پرداخت و گفت: اعتباربخشی Accreditation فرآیندی است که در آن گروه یا سازمان، از طریق ارزیابی بوسیله چک لیست‌هایی مشخص، بر اساس یکسری استاندارد و سنجه‌های مشخص و از قبل تعیین شده به یک بیمارستان، اعتبار و رسمیت به منظور توانایی انجام خدمات خاصی به صورت استاندارد را اعطا می‌نماید.

شیرین چنگیزی با بیان اینکه اعتباربخشی از طریق تکمیل چک لیست چگونگی انجام خدمات در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد گفت: این چک لیست بر اساس استانداردهای تعیین شده در "کتاب استانداردهای اعتباربخشی در ایران" که از طرف وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه گردیده، صورت می‌گیرد که پس از تجزیه و تحلیل یافته‌ها، درجه انطباق و پیروی از استانداردها به سازمانها اعلام می‌شود.

وی در ادامه افزایش اعتماد جامعه نسبت به کیفیت و ایمنی مراقبت، درمان و خدمات مراکز ارائه دهنده مراقبت سلامت، فراهم‌سازی مزیت رقابتی در بازار، بهبود مدیریت خطرات احتمالی و کاهش خطر، ارائه مشاوره و توصیه حرفه‌ای، ارتقاء آموزش کارکنان ، شناسایی مراکز معتبر توسط بیمه‌گران و سایر گروه‌ها و اجرای الزامات قانونی در مراکز را از جمله فواید اعتباربخشی برشمرد.

چنگیزی همچنین گریزی به تاریخچه اعتباربخشی در ایران داشت و بیان کرد: در ایران در سال 1389 اولین کتاب استانداردهای اعتباربخشی ملی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ گردید.

رئیس خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان بزرگ نفت اهواز افزود: دور اول اعتباربخشی در بازه زمانی سال 91 الی 92 انجام و بیمارستانها در 6 سطح یک عالی، یک مثبت، یک، دو، سه و  زیراستاندارد طبقه‌بندی شدند.

وی یادآور شد: بیش از 50 درصد استانداردهای اعتباربخشی برای انواع سازمان‌های مراقبت سلامت با ایمنی بیمار ارتباط مستقیم دارند.

در ادامه الهام پورمحمدی کارشناس بهبود کیفیت گفت: واحد بهبود کیفیت در راستای ارتقاء کیفیت خدمات مواردی از جمله استقرار استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت (اعتباربخشی، دوستدار ایمنی بیمار، حاکمیت بالینی و ...) نظارت، کنترل و پایش اجرای برنامه‌های  بهبود کیفیت خدمات بیمارستان، تدوین شاخص‌های عملکردی بیمارستان و جمع‌آوری اطلاعات با همکاری مسئولین واحدها، تحلیل شاخص‌ها و گزارش‌دهی به مدیریت، ابلاغ و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی از سازمان‌های بالادستی، نظارت بر فعالیت کمیته‌های بیمارستانی، پیگیری و مشارکت در تدوین مستندات مورد نیاز اعتباربخشی  با همکاری مسئولین، بازنگری و تدوین فرآیندهای بیمارستان با همکاری صاحبان فرایند، آموزش کارکنان  در حوزه‌های مختلف اعتباربخشی و بهبود کیفیت  (فرآیند نویسی، خط مشی نویسی ، شاخص نویسی و ...) و کد دهی مستندات ( فرم‌ها، چک لیست‌ها و....) و کنترل و نظارت بر چاپ آنها را پیگیری و اجرا می‌نماید.

در ادامه این نشست با اهداء لوح تقدیر از مسئولین و دبیران کمیته‌های 15 گانه بیمارستانی تقدیر و تجلیل شد.

گفتنی است در بیمارستان نفت اهواز از سال 1385 واحد ایزو راه اندازی شده و استقرار استانداردهای درمانی از آن زمان آغاز شده است. از جمله افتخارات بیمارستان نفت اهواز دریافت تندیس زرین حاکمیت بالینی و تقدیرنامه در سال 1390، دریافت تندیس حاکمیت بالینی در سال 1391، کسب عنوان بیمارستان درجه یک عالی در ارزیابی اعتباربخشی سال 92، کسب عنوان بیمارستان درجه یک عالی در ارزیابی اعتباربخشی سال 93، کسب عنوان بیمارستان درجه یک عالی در ارزیابی اعتباربخشی سال 96، کسب عنوان بیمارستان درجه یک عالی در ارزیابی اعتباربخشی سال 98 و کسب عنوان بیمارستان درجه یک عالی در ارزیابی اعتباربخشی سال 1401  می‌باشد .

روز ملی کیفیت 23
روز ملی کیفیت 22
روز ملی کیفیت 21
روز ملی کیفیت 20
روز ملی کیفیت 19
روز ملی کیفیت 18
روز ملی کیفیت 17
روز ملی کیفیت 16
روز ملی کیفیت 15

روز ملی کیفیت 13
روز ملی کیفیت 12
روز ملی کیفیت 8
روز ملی کیفیت 6

روز ملی کیفیت 5

روز ملی کیفیت 4

۲۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۳۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید