سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۱

اخبار

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان نفت اهواز عنوان کرد؛

پرستاری شغلی عجین شده با عشق است

ولادت حضرت زینب (س) در گاه‌شمار ملی سرزمینمان گرامیداشت مقام پرستار نام گرفته است بطوریکه در همه محافل تلاش این نامداران ارزنده را می‌ستایند.پرستاری، وظیفه‌ای سنگین و ارزشمند است و پرستاران نقش بسزایی در حفظ سلامت و بازگشت سلامت بیمار ایفا می‌کنند.
صبر و حوصله، برخورد مناسب، خوش رفتاری، حسن خلق و دلسوزی از ضرورت‌های شغل پرستاری است زیرا تاثیرگذاری روحی در بیماران امکان درمان و شفای آنان را تقویت می‌کند و این موضوع اهمیت کار پرستاری را بیش از پیش نشان می‌دهد.
همه مردم به این موضوع اذعان دارند که تاثیر اقدامات پرستاری و روحیه بخشی پرستاران به بیماران از دارو و درمان بیشتر است.

 

روز پرستار، بهانه‌ای برای ادای احترام به کسانی است که با نیت‌های خالص، به بیماران خدمات ارایه می‌کنند؛ از این رو پای صحبت‌های مدیر خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان بزرگ نفت اهواز نشستیم.

نکته بارز و جالب این گفتگو رضایت قلبی شیرین چنگیزی از شغلی است که انتخاب کرده و با وجود سختی‌ها و دشواری‌های کاری که دارد به پرستار بودن خود افتخار می‌کند.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان بزرگ نفت اهواز پرستاری را شغلی عجین شده با عشق و انسان دوستی می‌داند و معتقد است: بدون عشق، تحمل سختی‌ها و فشارهای این شغل میسر نیست.

از چنگیزی در مورد بهترین و بدترین خاطراتش پرسیدم که لبخند و سلامتی بیماران را بهترین و مرگ آنان را بدترین خاطرات خود عنوان کرد.

وی دارای 26 سال سابقه است که مدت 16 سال در بخش‌های مختلف از جمله داخلی زنان، مراقبت‌های ویژه، اورژانس و سوپروایزری به صورت شیفت فعالیت داشته، به مدت 6 سال به عنوان مسئول بخش مراقبت‌های ویژه و از اسفند سال 98 تاکنون در سمت مدیر خدمات پرستاری بیمارستان بزرگ نفت اهواز مشغول ارائه خدمت به خانواده بزرگ نفت است.

وی در خصوص اولین روزکاری و خاطرات آن روز خود می‌گوید: اولین روزکاریم چهاردهم آبان ماه سال 1376 در بیمارستان تأمین اجتماعی امیرالمومنین یک روز پرخاطره و شـــیرین بود، تقریبا همزمان با تأسیس این بیمارستان کار من نیز آغاز شد. هنگام ورود به بیمارستان خدمت مترون وقت آن زمان (خانم گشتاسبی) رسیدم وی با پرسیدن چند سوال جهت آشنا شدن با نیروی تازه وارد، متوجه شدند که صاحب فرزندان دوقلو  11 ماه هستم ، تصمیم گرفتند مرا به بخشی بفرستند که مسئول آن بخش همکاری و همراهی بیشتری با نیروهایش دارد. مسئول بخش و تمام پرسنل آن شیفت در ایستگاه پرستاری به انتظار ایستاده بودند. به محض ورودم آنها را دیدم که با رویی باز و چهره‌ای بشاش به استقبالم آمدند و در یک جمع فوق العاده صمیمی همه با لبخند از من پرسیدند که شـما هستید که دوقلـــــو دارید؟ دوقلوها چند ماهه هستند؟ الان کجا هستند؟ و سوالات متعدد دیگری در خصوص فرزندان دلبنـــــدم.

فضایی بسیــار همدلانه، هیجان درونی و استقبــال گرم آن عزیزان حـــس امنیــت خاطر زیادی را به من تازه وارد داد. همیشه بابت آن روزها، آن شروع خوب و آن دوستان بی‌نظیر از خداونــد خودم ســپاسگــــزارم.

چنگیزی در خصوص خوش‌ترین خاطره‌اش اظهار کرد: بهترین خاطرات پرستار زمانی است که در هر جایگاه کاری که مشغول به خدمت‌رسانی می‌باشد اگر حس موثر بودن و رضایت شغلی از عملکردش داشته باشد موفق و خوشحال خواهد بود، در شغل پرستاری هر کجا که بتوانی با پیش‌بینی و ارزیابی صحیح بیمار، خطر را پیش‌بینی کنی و مداخله درمانی یا مدیریتی کارآمد انجام‌دهی، موثر و مثبت خواهی بود.

وی نفس کشیدن بیمار بعد از مدت‌ها، بیماری که توانست بعد از مدت‌ها با عزیزانش صحبت کند و بیماری که ‌توانست بعد از مدتها جـــرعه جـــــرعه آب بنوشد را خوش‌ترین خاطره‌‌ی دوران خدمتش نام برد.

وی در ادامه گفت: بدترین خاطره دوران خدمتم زمانی ‌است که تیم درمانی با تمام وجود برای نجات جان بیماران همانندعملیات احیاء قلبی ناموفق، بیماران دچار تصادف، تروما، وقایع ناخواسته و حوادث تلاش کرده و علی رغم تلاش‌های بسیار منجر به عوارض ناخواسته یا مرگ شوند که دیدن این صحنه‌های دلخراش هیچ زمانی عادی نخواهد شد و همیشه تـــلخ است.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان بزرگ نفت اهواز در خصوص احساسش نسبت به شغلش می‌گوید: با توجه به قداست حرفه پرستاری ، یک پرستار مهربان، با وجدان، با مهارت و دانش موثر، دستـــان پنهان و معجزه‌گر خداوند بزرگ است بر روی این زمین  خاکــی.

وی به پرستاران جوان توصیه کرد: با توجه به وسعت جنبه‌های مختلف شغل پرستاری لازمه‌ی موفقیت در این شغل عشـق، علاقـه و خواستــن است، خواستن برای ساختن، خواستن برای فراگیری بیشتر، خواستن برای افزایش مهارت علمی و عملی، خواستن برای ارتباط موثر و همدلی با بیمار و .....

چنگیزی ادامه داد: یادآوری می‌کنم که هیچ چیز به صورت اتفاقی خوب نمی‌شود برای خوب شدن‌ها همیشه باید با عشق و علاقه تلاش و کوشش کرد.

 

اخــلاق ویترین پرستاری است

وی در ادامه به ویژگی‌های یک پرستار نمونه پرداخت و اظهار کرد: اخــلاق ویترین پرستاری است، رسالت پرستاری احتــرام به کرامــت انســانـی است. عشق و علاقه به همنوعان، رضایت‌مندی بیماران، دعای خیر بیماران و همراهانشان زمانی که از اعماق وجودشان نشأت می‌گیرد، حلاوت بی‌نظیری دارد. لازمه شغل پرستاری ایثار و گذشت است، داشتن درک متقابل از بیمار و همراهان، یک پرستار نمونه تلاش می‌کند که ارائه خدماتش به صورت جــامـع، ایـــمن، عـــادلانه و با کیــفیـت و اثـــربخش باشد.  

 

نگاهی به خدمات 6 ماهه واحد خدمات پرستاری بیمارستان

در ادامه این گفتگو از وی خواستیم گزارشی از خدمات واحد خدمات پرستاری بیمارستان نفت از فروردین‌ماه تا پایان شهریورماه ارائه دهد.

مدیر واحد خدمات پرستاری بیمارستان نفت اظهار داشت: آمار مراجعین در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش سرپایی 16 درصد،  کلینیک‌ها 16 درصد، بستری در بخش‌ها 13 درصد و ضریب اشتغال تخت در بخش‌ها نیز 8 درصد افزایش داشته است. 

چنگیزی در خصوص توانمندسازی نیروهای زیر مجموعه‌ی پرستاری گفت: واحد خدمات پرستاری بیمارستان نفت از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی برای نیروهای زیر مجموعه‌ی به خصوص نیروهای جدیدالورود قدم‌های موثری برداشته شده است.

وی بیان کرد: حل مسئله و قدرت تصمیم‌گیری، مدیریت بحران، خود مراقبتی، پرستار پیگیر، نظارت بر خدمات پرستاری (سوپروایزران و سرپرستاران)، کلیات مدیریت پرستاری، تضاد و مدیریت در سازمان و تقسیم کار و محاسبه نیروی انسانی از جمله موضوعات آموزشی بود که در سال جاری برای نیروهای زیر مجموعه‌ی پرستاری برگزار شده است.

وی گفت: بهبود رعایت حقوق بیمار، شناسایی نیازهای آموزشی هر بخش با توجه به فعالیت تخصصی، پیگیری بیماران پس از ترخیص، ارجاع بیماران به واحد پرستار پیگیر، آموزش مداوم پرسنل به جهت ملاحظات قانونی و حقوقی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری، تاکید بر بحث سلامت محوری از طریق ارتقاء سلامت بیمار، تاکید بر انجام پیشگیری با انجام آموزش‌های لازم و تلاش برای انجام مراقبت مبتنی بر شــواهد جهت جلوگیری از آسیب به بیمار از دیگر اقدامات واحد پرستاری است.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان بزرگ نفت اهواز در خصوص مشکلات و چالش‌های حوزه پرستاری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بزرگ حوزه پرستاری کمبود نیروی پرستاری است، گفت: پرستاری یکی از علمی‌ترین اقشار گروه‌های پزشکی بوده و تحقق اهداف کلان نظام سلامت بدون ایفای نقش پرستاران امکان پذیر نخواهد بود.  

از چنگیزی در خصوص برنامه‌های ارتقاء حوزه مدیریت خدمات پرستاری بیمارستان نفت اهواز پرسیدم که گفت: تلاش برای ارتقاء سواد سلامت خدمت گیرنده‌گان، بهبود تصویر اجتماعی حرفه پرستاری در سطح جامعه (با افزایش کیفیت عملکرد)، ارتقاء سطح رضایت‌مندی ذینفعان از خدمات پرستاری و توسعه مراقبت‌های پرستاری با کیفیت و ایمن و در دسترس در تمام سطوح سلامت برخی از برنامه هاست.

وی در پایان ضمن تشکـــر و قـــدردانی از زحمات بی‌وقفه و شبانه‌روزی یکایک خدمت گزاران در لباس مقدس پرستـاری و آرزوی بهترین‌های روزگار، با بیتی زیبا از پروین اعتصامی گفتگوی خود را خاتمه داد.

 

خـــرم آن کس که در این محنت‌گاه                خاطــــری را سبب تسکیــــــن است

 

۳۰ آبان ۱۴۰۲ ۱۵:۳۵
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۵۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید