سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۱۰

اخبار

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان تببین می کند؛بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان برای اولین بار توریسم درمانی را راه اندازی می کند

بیمارستان صنعت نفت آبادان یکی از نمونه بیمارستان هایی است که علاوه بر اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در این بیمارستان هزینه های تقبل شده ی زیادی در مورد تجهیزات را کاهش داده است و از سویی اقدام به راه اندازی مرکزی برای توریسم درمانی کرده است.

با توجه به ظرفیت های منطقه آبادان و همجواری با کشورهای عراق و خلیج فارس و قومیتهای مشترک مردم دو کشور راه اندازی این بخش یا توریست درمانی می تواند باعث ایجاد در آمد زایی برای بیمارستان باشد. که این خدمت یکی از جذابیت هایی برای کشور به شمار می آید که سالیانه تعداد زیادی توریست را وارد کشور می نماید و در آمدزایی خوبی برای بیمارستان دارد.

دکتر نصراله حسونی بحرینی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان در این باره می گوید: در ابتدا لازم می دانم که از جناب آقای دکتر سمیع و هیات مدیره سازمان که به بنده اعتماد کردند و مسئولیت سنگین بهداشت و درمان صنعت نفت خطه ی قهرمان آبادان را به بنده واگذار کردند تشکر کنم. اگر بخواهم به تاریخچه ی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان اشاره ای داشته باشم از هنگامی که استخراج نفت آغاز شد. کشف اولین چاه نفت در مسجد سلیمان و توسعه ی پالایش و استخراج نفت در ایران صنعت نفت نسبت به سلامت نیروهای عملیاتی خود احتمام داشت و مراکزدرمانی مورد نیاز را راه اندازی نمود از جمله ی آن تاسیس بیمارستان بزرگ نفت در آبادان در جوار پالایشگاه نفت که اولین پالایشگاه خاورمیانه می باشد.
 این مقام مسئول در خصوص تاریخچه ی بیمارستان امام خمینی (ره) افزود:این بیمارستان در سال 1306 با 252 تخت و 11 بخش درمانی متفاوت بستری و سرپایی افتتاح شد و به مرور زمان بر حسب نیاز به 550 تخت ارتقا یافت.

خدمات خوب و با کیفیت بیمارستان ابادان تا سال 1362 یعنی  4 سال از شروع جنگ تحمیلی ادامه یافت که در این مدت پرسنل زحمت کش بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان دوش به دوش برادران رزمنده ی خود کار و وظیفه ی خود را انجام داده و در این مدت رشادت ها و جانفشانی های زیادی داشته اند در این راه مقدس 13 نفر از بهترین همکاران خود را تقدیم دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی نمودند با اوج شدت گرفتن جنگ تحمیلی طی حملات مکرر به بیمارستان و تخریب بخش وسیعی از بخش های درمانی موقتا بیمارستان به منطقه ی ماهشهر انتقال شد و در آن مدت خدمات زیادی به مجروحین جنگ ارائه نمودند با شروع بازسازی آبادان و شروع به کار بیمارستان بهداشت و درمان مجددا کار خود را در کنار همکاران عملیاتی خود آغاز نمودند.

بیمارستان نفت آبادان  

دکتر بحرینی در خصوص آسیب هایی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق به کارکنان بیمارستان نفت در آبادان وارد شد؛ اظهار کرد: در سال 1362 و هنگام جنگ ایران و عراق طی آسیبی که در سه سال به این بیمارستان وارد شد فعالیت این بیمارستان متوقف شد و تمام نیروها در منطقه ی ماهشهر برای ارائه ی خدمات مستقر شدند.

در این چند سال جنگ همکاران فعال ما در بهداشت و درمان آبادان مجاهدتهای بسیاری را از خودشان نشان دادند. تمام نیروها از مناطق مختلف در کنار مرز کشور رشادتهای ارزشمندی کردند که این جریان منجر به شهادتشان می شود. تعداد زیادی از پرسنل صنعت نفت در بیمارستان فعلی مشغول به خدمت بودند که به شهادت رسیدند و تعداد زیادی از پرسنل بهداشت و درمان در راه خدمت رسانی و آوردن ملزومات در اثر آسیب خمپاره یا ترکش شهید شدند.

این مقام مسئول در خصوص بازسازی بیمارستان نفت پس از 8 سال جنگ تحمیلی یاد آور شد: ما مفتخریم که به جمعیت تحت پوشش اعم از بازنشسته و شاغل که بالغ بر بیش از 24 هزار نفر می باشند و دیگر مردم بومی شهرستان آبادان و خرمشهر خدمات ارائه نماییم. این خدمات  در پنج درمانگاه پزشک خانواده و یک درمانگاه صنعتی عرضه می شود. بیمارستان امام خمینی (ره) با 150 تخت مصوب دفتری در بخش های جراحی (عمومی، چشم،ارتوپدی ، اورولوژی ، مغز و اعصاب) داخلی اطفال و نوزادان وزنان و زایمان ICU وCCU و بخش های سرپایی،آزمایشگاه و پاتولوژی فیزیوتراپی، دندانپزشکی، رادیولوژی و سونوگرافی کلینیکهای تخصصی و داروخانه ی تخصصی خدمات خود را ارائه می کند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان در خصوص میزان مراجعات به بیمارستان و درمانگاه های صنعت نفت عنوان کرد : روزانه بین 800 تا 900 نفر به 5 درمانگاه صنعت نفت در سطح شهر و حدود هزار نفر روزانه به پلی کلینیک های زیر نظر ما مراجعه می کنند. حدود 300 نفر روزانه به آزمایشگاه صنعت نفت مراجعه می می کنند. در بخش فیزیوتراپی هم روزانه بین 100 تا 150 مراجعه کننده ی خانم و آقا داریم؛ در بخش دندانپزشکی 8 پزشک و 3 متخصص در رشته های مختلف دندانپزشکی فعالیت دارند و 7 یونیت در بخش دندانپزشکی بیمارستان مستقر است. یک یونیت هم در یکی از درمانگاه های خانواده کار گذاشته شده است که کارکنان اگر دچار مشکل شدند به درمانگاه خانواده مراجعه کنند .

 روزانه بین 100 تا 150 نفر مراجعه کننده در بخش رادیولوژی خدمات می گیرند که رادیولوژی های مختلفی از جمله مامو گرافی و عکس های رنگی و ساده مختلف از آنها بر اساس نسخه هایشان گرفته می شود.روزانه در بیمارستان نفت 30 نفر از سونوگرافی استفاده می کنند.

دکتر بحرینی در ادامه بیان کرد: جمعیت تحت پوشش صنعت نفت اعم از بازنشسته ها و شاغلین و هم مردم عادی و بومی شهر به بیمارستان صنعت نفت مراجعه می کنند. ما هم با بیمه های پایه تامین اجتماعی و خدمات درمانی قرارداد داریم که به شکل بستری بیشتر در خدمتشان هستیم برخی دیگر با بیمه های مکمل، بانک ها و خصوصی از خدمات بیمارستان استفاده می کنند و با آنها قرارداد داریم و به عنوان یک بخش در آمد زایی به آنها توجه می کنیم . سعی کردیم در این مدت علی رغم مشکلات و کمبودهایی در بهداشت و درمان وجود داشت فعالیت و امکاناتمان را ارتقا بدهیم و درجه ی یک ارزشیابی را از وزارت بهداشت برای بیمارستان کسب کنیم. همچنین سعی کردیم الزاماتی که برای ارزشیابی از سوی وزارت بهداشت و درمان مشخص شده را تهیه نمائیم که شامل امکانات رفاهی و رضایتمندی همراهان بیمار با خریدن تخت همراه می باشد.

این مقام مسئول در مورد هزینه هایی که برای ارتقای برخی از قسمت های بیمارستان انجام شده است تاکید کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی با کمک نیروهای متخصص خودمان تجهیزاتی که بالغ بر 42 میلیون تومان برای ما هزینه در برداشت را با 7 میلیون تومان تعمیر کردیم که می توان به تخت های بستری در این خصوص اشاره کرد. دستگاه رادیو لوژی که حدودا یک سال گذشته خریداری شده بود امسال نصب کردیم.

دو مورد دستگاه های رادیولوژی پرتابل مشکل اساسی ما بود  و بیماران "ICU و  "CCU که قادر به جابجایی آنها نبودیم با اخذ مجوزهای نصب از آنها بهره برداری کردیم.تجهیزات آزمایشگاهی مان را با خریدن دستگاه سرفیوژ و اتو آنالیزور هورمونی گسترده تر کردیم و کارمان را افزایش دادیم تا مراجعین کمتر در نوبت قرار بگیرند. دو تا رول جابجایی بیمار برای بیمارانی که مورد جراحی قرار می گیرند بدون اینکه آسیبی ببینند تهیه شد تا جابجایی آنها راحت تر صورت بگیرد.همچنین کل بخش بیمارستان را به سیستم احضار پرستار مجهز کردیم تا اگر بیمار دچار مشکلی شد سریع پرستار را احضار کند. شاخص های سزارین را نسبت سالهای گذشته پایین تر از رنج کشوری آوردیم و در مجموع این فعالیت ها انجام شد.

این بیمارستان 5 تخت دیالیز دارد که برای رفاه حال بیماران تختها و تشک های آنها تعویض و بر اساس استانداردهای لازم خریداری شد . این بیمارستان موفق به اخذ کسب رتبه ی برتر در طرح پایش طرح IR"" و "CSO" از دانشکده ی علوم پزشکی آبادان گردید.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان در خصوص برنامه های پیش رو خاطر نشان کرد : امیدارم بتوانیم امسال با تلاش مضاغف درجه ی اعتبار بخشی بیمارستان را بالاتر از سال گذشته ببریم. برنامه ی اخذ لوح بیمارستان دوستدار مادر را در دستور کار داریم .

این مقام مسئول در مورد تهیه ی داروهای مصرفی بیمارستان تصریح کرد : ما با تغییراتی که در نحوه ی خرید، انبار، و توزیع دارو که در دستور کار داشتیم سعی کردیم تمام داروهای مورد نیاز مراجعین به درمانگاه ها و بیمارستان را تامین کنیم و در مورادی که دارویی موجود نباشد با خذ قرارداد با یکی از داروخانه های معتبر شهر این نیاز نیز مرتفع گردید. مجوزبرون سپاری های مختلفی را از سازمان گرفته ایم تا بتوانیم از بخش خصوصی استفاده ی بهینه ای برای ارائه خدمات به جمعیت تحت پوشش داشته باشیم و از جمله تهیه و توزیع داروهای بیمارستان و درمانگاه ها و ملزومات مصرفی و پزشکی را تهیه نماییم .

 بنده طی یازده ماهی که در بیمارستان صنعت نفت آمده ام انبار دارویی و تدارکات پزشکی و غیر پزشکی را از همدیگر جدا کردم زیرا مشکلات حسابرسی داشت . همچنین از نیروهای جوان و متخصص در بحث انبار، کالاهای مصرفی ،دارو،خرید ملزومات ،خدمات عمومی ،امور مالی استفاده کردم. زیرا اعتقاد دارم که بیمارستان اگر بخواهد خدمات خوبی بگیرد باید دارای یک فضای خوب ،تمیز ،مرتب با فضای سبز مناسب باشد تا هنگامی که مراجعین برای گرفتن خدمات به ما مراجعه می کنند از نظر روحی و روانی هم در آسایش باشند.

سعی کردیم که دارو و ملزومات مصرفی خارج از بیمارستان نرود و دغدغه ی این مسئله را نداشته باشیم که بیمارستان داروی خاصی را ندارد. در راستای طرح تحول سلامت هم سعی کردیم خودمان را در این راستا قرار دهیم زیرا اعتقاد داریم که بیمار بنا به فرموده ی مقام معظم رهبری نباید دغدغه ای غیر از بیماری اش داشته باشد.
دکتر بحرینی در خصوص جداسازی پزشک خانواده و طب صنعتی عنوان کرد: طی یک فرآیند برنامه ریزی شده پزشک خانواده را از پزشک طب صنعتی جدا سازی کردیم. طب صنعتی از نظر بنده شاخص های بهداشت خانواده باید پایش شود تا ارتقای شاخص های خدمات رسانی و بحث پزشک خانواده و پزشک سلامت خانواده به نحو احسن خدمات را به مردم ارائه کنند.

این مقام مسئول در مورد نحوه ی ارتباطات درون سازمان بیمارستان صنعت نفت آبادان ابراز کرد: در خصوص ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی باید اشاره کنم با توجه به اینکه بنده بومی منطقه هستم و سالها است که در این منطقه فعالیت و مدیریت کرده ام ارتباط خوبی با مسئولین پالایشگاه و منطقه ی آزاد اروند برقرار کرده ام . کارکنان پالایشگاه همکار ما هستند و علاوه بر اینکه از ما خدمات می گیرند ارتباط خوبی با ما دارند و کمکهای خوبی برای ارتقای بیمارستان به ما را کرده اند همچنین وسایلی در قسمت تاسیسات  و تعمیرات را به ما داده ند و در بسیاری از مواقع به یاری مان آمدند به این خاطر از مدیر عامل پالایشگاه مهندس دائم الذکر تشکر و قدردانی می کنم زیرا در بخش منازل پزشکان همراهی مان کردند. چون اگر پزشکی از بیرون برای بیمارستان بیاوریم باید منزلش را تهیه کنیم که خودمان امکان تهیه منزل را نداشتیم و از پالایشگاه کمک می گرفتیم و این عزیزان هم کمکمان می کردند.

در حوزه ی برون سازمانی منطقه ی آزاد اروند فرصت خوبی است و تابحال از طریق ارتباطی که با آنها داشتم از مدیرعامل مهندس زمانی ضمن تشکر از ایشان کمک خوبی از آنها گرفته ایم و قول مساعد برای تجهیز بخش رادیولوژی در خصوص دستگاه سی تی اسکن پیشرفته مولتی اس لایس که جزو پیشرفته ترین سی تی اسکن های موجود است را به ما داده اند و قرار شده است که مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت کسب کنیم تا خریداری و نصب شود. سال گذشته هم دستگاه آندوسکوپی پیشرفته ی اولیمپوس و یک دستگاه  های بیهوشی اتاق عمل را خریداری و اهدا کردند و طبق تفاهمی که با این عزیزان داشتیم مقرر شده است یکی از بخش ها را برای بحث توسعه ی گردشگری بازسازی کنند. کل هزینه ی این بخش را منطقه ی آزاد تقبل کرده است. از فضاهای خالی در بیمارستان استفاده بهینه به منظورراه اندازی بخش توریسم درمانی به نام گردشگری سلامت انجام دهیم.علاوه بر اینکه قصد داریم شاخص های اعتباربخشی را ارتقا دهیم توجه ویژه ای هم به توسعه و ارائه ی خدمات با کیفیت و ویژه به جمعیت تحت پوشش خورمان ،شاغل و بازنشسته شرکتی ) داشته باشیم.

در بخش گردشگری سلامت هم برای در آمد زایی و اشتغالزایی در شهر به عنوان یک منبع در آمدی برای بیمارستان با شرکتی قرارداد بستیم که در بحث درمانی بتوانیم ضریب اشغال تخت بیمارستانی را افزایش دهیم. بیماران کشورهای همسایه در قالب این شرکت به بیمارستان ما مراجعه می کنند و خدمتشان را می گیرند باتوجه به اینکه اینجا منطقه ی بومی است که با عراق ارتباط نزدیک دارد و در جنوب عراق ارتباط های خانوادگی و فامیلی وجود دارد و بحث قومیت و مذهب تشیع در این منطقه وجود دارد عراقی ها تمایل بیشتری دارند که در ایران درمان شوند. زیرا علاوه بر زبان مشترک منطقه ی شیعه نشین می باشدو عراقی ها تعصب خاصی روی برنامه ها دارند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان در مورد بخش روانشناسی بیمارستان نفت اظهار کرد: در بخش روانشناسی یک گروه مشاوره ی قوی داریم که این گروه علاوه براینکه به خانواده ها مشاوره می دهد چهار روانشناس در کادر پزشکی خود دارد. که اکثرا دارای مدرک فوق لیسانس هستند دو متخصص روانپزشک نیز حضور دارد که این پزشکان هم مشاوره های خانواده و افراد شاغل و بچه های این خانواده ها که دچار مشکلات اوتیسم  هستند را  روانشناختی می کنند. این گروه پزشکی برنامه های آموزشی دسته جمعی در فعالیت هایشان دارند که در باشگاه هایی که در اختیار شرکت نفت است مشاوره های لازم را می دهند همچنین با رادیو آبادان روزانه مصاحبه می کنند که برای عموم مردم آبادان و شاغلین و بازنشسته های صنعت نفت قابل استفاده است.

این مقام مسئول در مورد بخش تغذیه ی بیمارستان تاکید کرد:در بخش تغذیه باتوجه به اینکه ما یک کارشناس تغذیه داریم که حوزه ی کاری اش در آشپزخانه است و روی پخت و پز نظارت دارد در کلینیک مشاوره های تغذیه ای را به بیماران نیازمند و در بخش های دیگر برای تنظیم غذایی را انجام می دهد. البته مجوز جذب یک کارشناس تغذیه را داشتیم و اخیرا یک کارشناس تغذیه را جذب کردیم که یک کارشناس در بخش درمانی و دیگری در بخش نظارت بر بخش آشپزخانه دخالت می کند.

دکتر بحرینی در خصوص بیشترین بیماریهایی که در آبادان افراد به آنها دچار می شوند یاد آور شد: بیشترین بیماری که در آبادان افراد با آنها مواجه می شوند با توجه به اینکه در این منطقه نیروهای بازنشسته زیاد وجود دارد و این نیروها بیماری های مضمن را با خودشان یدک می کشند. بیماری های فشار خون،قند خون،بیماری های کلیوی از جمله نارسائی و.. هستند که جزو بیماری های مضمن محسوب می شوند و بیشترین مراجعات را بیماری های مضمن دارند. با توجه به شرایط منطقه بیمارن چشم زیاد مراجعه می کنند چون در آبادان مشکلات متعددی از جمله دیابت و آلودگی هوا و.. وجود دارد. بیماران آسم و ریوی و آلرژی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه زیاد هستند و مراجعات در این موارد زیاد است.

این مقام مسئول در خصوص بخش شیمی درمانی بیمارستان صنعت نفت یاد آور شد: دربخش های بیمارستان شیمی درمانی را هم در این چند سال اخیر راه اندازی کردیم. زیرا بیماران شیمی درمانی ما قبلا به اهواز می رفتند اما هم اکنون در آبادان مشکل شیمی درمانی شان را انجام می دهند. اگر نیازی باشد با اولویت نیروی کاری نفت به بیماران غیر نفتی هم امکانات اختصاص می دهیم و برای شیمی درمانی 4 تخت در نظر گرفته ایم.

دکتر بحرینی در خصوص شرایط بیمارستان نفت و وضعیت درمانگاه های زیر نظر این مجموعه تصریح کرد: در خصوص وضعیت فعلی بیمارستان نفت در آبادان باید مردم و ناظران ما را ارزیابی کنند. زیرا گیرنده ی خدمت هستند ما به عنوان کسانی که خودمان را خادم مردم می دانیم و نحوه ی شکل گیری بهداشت و درمان و ارائه ی خدمت به کارمندان ،کارگران و پرسنل را وظیفه ی خودمان می دانیم چون کادر درمانی هستیم. خودمان را موظف می دانیم که هر کسی به ما برای گرفتن خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه می کند به او خدمت ارائه بدهیم فارق از اینکه آن فرد شرکتی یا غیر شرکتی باشد.

گیرنده ی خدمت باید ما را ارزیابی کند ولی اگر بخواهیم خودمان را ارزیابی کنیم باید بگویم که جا دارد بیشتر کار کنیم اگرچه در بعضی از قسمت ها شاخص های خوبی داریم ولی در بعضی شاخص ها باید بیشترکار کنیم تا آنها را ارتقا دهیم و کیفیت کارمان افزایش دهیم و کیفیت خدمات به مراجعین را در دستور کار قرار دهیم اما چون زمان بر است در این مدت ممکن است نارضایتی هم در برخی موارد ایجاد کند.

 ما از همین جهت پوزش می طلبیم ولی تمام تلاشمان بر این است که هر کسی که بخواهد از بهداشت و درمان صنعت نفت شاغل یا بازنشسته یا شرکتی یا غیر شرکتی و هر کسی خدمتی بخواهد ضمن اینکه خدمت کسب کند؛ از برخورد و منش ما رضایت داشته باشد و اگر نتوانستیم بر اساس شرایط حاکم خدمت مورد نظر کسی را به وی ارائه دهیم دوست نداریم که وی با نارضایتی اینجا را ترک کند؛ وهمیشه حق را به خودمان نمی دهیم بلکه حق با بیمار است.

این مقام مسئول در خصوص اینکه بیشترین مراجعات از سوی بومیان منطقه یا کارکنان صنعت نفت است خاطر نشان کرد: در بخش های بستری 50 درصد مراجعین و در برخی مواقع 60 درصد هم افراد بومی و غیر شرکتی هستند زیرا خود بیماران تمایل دارند که در این بیمارستان درمان شوند . باتوجه به اینکه همکاران ما سعی می کنند با اخلاق مداری رضایت بیماران را جلب کنند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان در خصوص سیاست هایی که در بخش دهان و دندان در نظر گرفته اند عنوان کرد: یکی از فعالیتهایی که در دستور کار قرار داده ایم بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دهان است. روزانه افراد را طی یک فراخوان به مراکز دهان و دندان دعوت می کنیم و معاینه می شوند . کسانی که اطلاعی از وضعیت دهان و دندانشان ندارند اگر احتیاج به کار روی دندان هایشان باشد؛ ترمیم می کنند و توصیه های لازم را هم به آنها خواهیم کرد تا علاوه بر برنامه آموزشی در جریان برنامه هایی متخصصین قرار بگیرند .همچنین مراقبتهای فردی از بیماری های مزمن برای پرسنل شاغل و بازنشسته  هم داریم که با استقبال مردم و جمعیت تحت پوشش رو به رو شده است. در اینجا علی رغم اینکه در طول سال تنها 2  الی 3 ماه هوای پاک و خوبی داریم وامکان دارد در خیلی از ماه های سال گرد و خاک و درمای هوای بالا تا 50 درجه بالا برود و همکاران ما در این مدت در پالایشگاه و میادین نفت و گاز در حال تلاش و کوشش هستند ما نیز سعی می کنی تا جایی که امکان دارد مشکلی را از دوش پرسنل زحمت کش نفت برداریم و علی رغم سختی هایی که دارند با همت بلند کارهای فنی را در بخش های پالایش و استخراج انجام می دهند و دلگرم فعالیتهای خود در بهداشت و درمان پشت صنعت نفت باشند و این را می دانند که همیشه ما در کنارشان و مراقب سلامتشان هستیم.
 

۲۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۵۰,۵۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید