واحد مدیریت سلامت بعنوان هسته اصلی سیاستگذاری و نظارت بر عملیات بهداشت و درمان و بیمه گری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت محسوب میگردد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، دکتر مجید رزاقی، مدیر سلامت، این مجموعه درباره روند عملکرد این مدیریت در سال 96 گفت: براساس سند راهبردی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت محورهای اصلی برای رسیدن به چشم انداز «نخستین انتخاب برای خدمت گیرندگان صنعت نفت» شامل سه حوزه ارتقای سلامت جمعیت زیر پوشش و بهبود کیفیت خدمات، تکریم مراجعان و بیماران و بهبود وضع بهره وری در سازمان است.
وی افزود: شایان یادآوری است که همه اقدامهای سازمان در حوزه ارتقای سلامت کارکنان و خانواده بزرگ صنعت نفت سبب افزایش بهره وری در کل صنعت نفت و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت میشود.
وی بیان داشت : از همین رو مدیریت سلامت سازمان با همکاری سایر مدیریت های ستادی و مدیران و کارکنان دلسوز و خدوم مناطق بهداشت و درمان نسبت به اجرای این محورها اقدام نموده است که عناوین بخشی از این خدمات بدین شرح می باشد:
1-ارتقای سلامت جمعیت زیر پوشش و بهبود کیفیت خدمات
در این حوزه افزون بر خدمات سلامت کار و خانواده، خدمات شبانه روزی مراکز تشخیصی و درمانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به همت همکاران فعال در این بخش، خدمات دیگری ارائه میشود که از جمله آنها میتوان به مواردی از قبیل تدوین سند تغذیه و فعالیت بدنی کارکنان صنعت نفت، طرح سلامت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگیها، طرح ارائه خدمت به بیماران زیر پوشش ناتوان از مراجعه به مراکز درمانی سازمان، راه اندازی مرکز دیسپچینگ اورژانس، گشایش برخی مراکز جدید و مجهز مانند بیمارستان جدید آغاجاری و پلی کلینیک آزادی- پلی کلینیک قم و غیره؛ تجهیز برخی مناطق به دستگاههای پیشرفته پزشکی از قبیل MRI ، CT SCAN، لاپارسکوپ، سیستوسکوپ، ویدئو آندوسکوپ، سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی و ...، تهیه پمفلتهای آموزشی بهمنظور ارتقای سطح سواد جمعیت زیر پوشش، تهیه پروتکلهای دارویی برای مواردی از بیماریهای مزمن و طولانی مدت مانند سرطانها، آلزایمر، پارکینسون، MS، پوکی استخوان و غیره اشاره کرد.
همچنین روزآمدکردن فارماکوپه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بهمنظور بهره مندی جمعیت زیر پوشش از داروهای جدید مورد تایید وزارت بهداشت، اجرای مانورهای متعدد مواجهه با بحران در مناطق مختلف سازمان برای حفظ آمادگی در شرایط اضطراری، امضای قراردادهای خرید خدمات تشخیصی و درمانی از مراکز درمانی و بیمارستانهای معتبر در بخش خصوصی و دانشگاهی، افزایش همکاری با واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) صنعت نفت بهمنظور هم افزایی و افزایش کارآمدی مجموعه اقدامهای دو سازمان در بهبود ایمنی و پیشگیری از ایجاد بیماریها، تجهیز مراکز سلامت کار به جدیدترین داروهای موثر بر مسمویتهای شیمیایی در مناطق صنعتی، ابلاغ دستورعملهای مواجهه با اپیدمیها و بحرانها بهمنظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به حادثه دیدگان، اقدامهای لازم برای نوسازی ناوگان آمبولانس و تهیه اتوبوس آمبولانس، ارتقای توان ارتباطی آمبولانسها با بیمارستانهای سازمان بهمنظور بهرهمندی از زمان انتقال بیمار برای ارائه مناسب ترین خدمات در دقایق طلایی اولیه حادثه، طرح حضور پزشکان خانواده در کلینیکهای تخصصی بهمنظور افزایش همکاری آنان با بیماران خود و ارتقای مهارتهای این گروه در مواجهه با بیماریهای تخصصی و پیچیده و افزایش سرعت تشخیص و درمان، افزایش حداقل 30 درصد پوشش معاینات صنعتی برای کارکنان و همچنین گسترش پوشش این معاینات به بسیاری از همکاران غیر رسمی برای صیانت از سلامت و کارایی آنان، تقویت نظارت بر مراکز ملکی سازمان و طرف قرارداد بر اساس موازین اعتبار بخشی مراکز بهداشتی و درمانی کشور، ارتقای کمیت و کیفیت بستههای خدمات سلامت برای گروه کودکان، نوجوانان، میانسالان، بانوان در سنین باروری و یائسگی و همچنین سالمندان برای شناسایی، پیشگیری، درمان و کنترل بیماریهای مختلف، اجرای طرح غربالگری بیماری آسم در مناطق مختلف و غیره از جمله دیگر موارد به شمار میآید.
پوشش بیماریهای فشارخون، دیابت، چربی خون، بیماریهای قلبی، چاقی و لاغری، کوتاهی قد، بارداریهای پر خطر، کمخونی، مشکلات بلوغ، بیماریهای تیروئید، بیماریهای کبد و کلیه، پوکی استخوان، سرطانها، سلامت روان و بیماریهای اضطراب و افسردگی نیز از دیگر خدمات ارائه شده در این بخش است.
2- تکریم مراجعان و بیماران
بهسازی فضاهای فیزیکی و همچنین تلاش برای افزایش دسترسی جمعیت زیر پوشش به خدمات درون و بیرون سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، استفاده از نرم افزار رسیدگی به اسناد پزشکی برای بالابردن دقت و سرعت بازپرداخت هزینههای درمانی به جمعیت زیر پوشش و مراکز طرف قرارداد، تجهیز بسیاری از مراکز سازمان به امکان ارائه نوبتهای تلفنی و یا اینترنتی و کاهش اتلاف زمان مراجعه به این مراکز، بررسی نظر و سطح رضایت بیش از 10 هزار نفراز کارکنان رسمی صنعت نفت درباره عملکرد پزشکان و کادر واحدهای طب صنعتی، تسهیل دسترسی کارکنان شرکتها برای بهره مندی از معاینات دوره ای، فراخوان خانواده های محترم زیر پوشش صنعت نفت به مراکز سلامت خانواده بهمنظور تکمیل پروندههای پزشکی و بهرهمندی از خدمات پیشگیرانه سازمان، بازدیدهای متعدد از مناطق مختلف سازمان و تشکیل جلسههای حضوری با خدمت گیرندگان بهمنظور دریافت دیدگاهها و انتقادها ایشان بدون واسطه، افزایش نظارت بر نحوه برخورد مراکز طرف قرارداد با جمعیت زیر پوشش و برخورد با مراکزی که استانداردهای سازمان را رعایت نمی کنند، بازنگری و افزایش در بازپرداخت هزینه های ارتز و پروتز و کمک هزینههای درمانی از خدمات این بخش به شمار میآیند.
3- بهبود وضع بهره وری در سازمان و رعایت اصول اقتصاد سلامت:
پیگیری و اجرای موضوع ثبت و اعلام خدمات ارائه شده در سازمان (طرح صورتحساب)، ساماندهی قراردادهای مربوط به مراکز پزشکیاری، اجرای طرح خرید متمرکز دارو از پنج شرکت برتر دارویی کشور، راه اندازی و ارائه خدمات در مراکز جدید سازمان با بهره مندی از راهکار برونسپاری، بازنگری در روش پرداخت به برخی از گروههای بهداشتی و درمانی و ارتقای روش پرداخت بر مبنای عملکرد در سازمان، بهره مندی از فضاها و امکانات موجود برای افزایش خدمات در مناطق مختلف، خرید تجهیزات پزشکی بدون واسطه از هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت و کاهش هزینه ها در این حوزه، ساماندهی خرید مواد ضد عفونی، ارتقای نرم افزارهای مختلف بهمنظور افزایش دقت و سرعت در فرآیندهای جاری، , بازنگری فصل 10 مقررات استخدامی صنعت نفت، افزایش نظارت و بازرسی بر انبارهای دارویی و فرآیند درخواست تا تحویل دارو بهمنظور پیشگیری از اشتباهات یا تخلفات احتمالی، همه از اقدامهای انجام شده در این بخش هستند.
تهیه کننده : نفیسه هوشیار