سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۹:۰۱
 

اخبار

دکتر عبدالله صرامی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری

در مورد وبا بیشتر بدانیم

وبا یک بیماری اسهالی حاد،بسیار مسری، خاص انسان و ناشی از مصر آب و غذای آلوده است.عامل بیماری باکتری ویبریو کلرا(Vibrio cholera) است و دارای دوره نهفته یا کمون از 12 ساعت تا 5 روز است.

وبا یک بیماری اسهالی حاد،بسیار مسری، خاص انسان  و ناشی از مصر آب و غذای آلوده است.عامل بیماری باکتری ویبریو کلرا(Vibrio cholera) است و دارای دوره نهفته یا کمون از 12 ساعت تا 5 روز است.

این بیماری نشانه عقب افتادگی کشورها و یک تهدید جهانی است اگرچه خود بیماری نیز باعث فقر می شود.

از نظر جغرافیایی وبا در نقاط گرم و مرطوب و در تمام ماه های سال بویژه از اردیبهشت تا ابان ماه دیده می شود.

علائم:

بیماری وبا یک بیماری اسهالی شدید و آبکی است.بیمار از پری و غرغر شکم و دفعات اجابت مزاج غیر قابل شمارش شکایت دارد.اسهال بیمار جهنده و سریع و شبیه به آب برنج است.استفراغ بدون حالت تهوع، گرفتگی عضلات بخصوص در پشت ساق پا و عطش و تشنگی از دیگر علائم این بیماری است.این بیماران درد شکم و تب ندارند.در صورتی که میکروب از مدفوع بیمارجدا شود تشخیص قطعی است.

90 درصد مبتلایان به وبا یا فاقد علائم هستند و یا علائم خفیفی دارندولی می توانند میکروب را در جامعه انتشار دهند در 5 درصد موارد نیز علائم شدید است و در 12 ساعت می تواند بیمار را به شوک و در 18 ساعت سبب مرگ بیمار می شود.

روش های انتقال بیماری:

بیماری دارای دو راه انتقال مستقیم و غیر مستقیم است.تماس با مدفوع ،استفراغ، وسایل و لوازم آلوده به مدفوع روش انتقال مستقیم و مصرف آب آلوده به مدفوع ناشی از آلودگی آب و فاضلاب، استحمام و شستشوی ظروف با آب آلوده، استفاده از یخ هایی که با آب آلوده تهیه شده اند ومصرف غذاهای دریایی ناپخته و یا ماهی خام آب های آلوده از راه های انتقال غیر مستقیم هستند.

 

 

درمان :

جایگزینی آب و الکترولیت بسیار مهم است .برای این منظور استفاده از محلول ORS بسیار مؤثر است. یک پاکت پودر ORS را باید در چهار لیوان آب جوشیده سرد شده ریخت (به مدت 24 ساعت در یخچال قابل نگهداری است)

در موارد اسهال شدید سرم درمانی و آنتی بیوتیک تراپی لازم است.

پیشگیری:

پیشگیری شامل مجموعه ای از نظارت، بهداشت اب، توجه به به زیر ساخت ها ،بسیج همگانی، درمان دارویی و استفاده از واکسن است.

اگر آب سالم و لوله کشی در دسترس نیست و از آب چاه استفاده می شود باید قبل از مصرف آن را جوشاند.ضد عفونی سبزیجات و میوه ها و شستشوی دست ها قبل از تهیه غذا، قبل از خوردن غذا،قبل از شیر دادن نوزاد ، پس از اجابت مزاج و پس از تعویض لباس زیر کودک بسیار مهم است.همچنین لازم است مواد غذایی از دسترس مگس ها دور نگه داشته شوند.

از مصرف آب هویج بستنی و مواد غذایی که توسط دوره گردها عرضه می شوند و همچنین استفاده از یخ های غیر بهداشتی و شنا در آب های آلوده نیزباید اجتناب کرد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۰۷
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ماهشهر |
تعداد بازدید : ۲,۰۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید