سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۱:۴۲
 

اخبار

امور داروئی یکی از بخش های مهم ارائه خدمات در سازمان است

یکی از فعالیت های مهم در قالب مراقبت های دارویی، تلفیق دارویی (Drug Reconciliation) می باشد که همراه با مداخلات دارویی برای بیمار از مراجعه مجدد (Readmit) بسیاری از بیماران جلوگیری نمود ه و بیماران توانسته اند داروهای خود را با دستور مصرف صحیحی و ضریب اطمینان بالاترمصرف نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، دکتر حمیدرضا محمودی رییس امور داروئی ، این مجموعه درباره روند عملکرد این مدیریت در سال 97 گفت: امور دارویی در قالب 105 مرکز دارویی در مناطق 15 گانه کشور، با تعداد 66 داروساز و 258 نسخه پیچ و تکنیسین دارویی فعالیت داشته و با گردش مالی بیش از یکصد و سی میلیارد تومان در سال در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی، یکی از بخش های مهم ارائه خدمات در سازمان را تشکیل می دهد.

یکی از رویکردهای مهم واحد امور دارویی مراقبت دارویی(pharmaceutical Care) می باشد. با مطرح شدن مفاهیم جدید در حوزه حاکمیت بالینی و اعتباربخشی، لزوم بهینه کردن مدیریت خدمات دارویی بیش از پیش احساس می شود. وظایفی اعم از پایش دارویی (Therapeutic drug monitoring) مشاوره های دارویی (pharmacotherapy Consultation)، تدوین پروتکل های دارو درمانی (Pharmacotherapy Protocol) بخصوص برای داروهای مطرح آلبومین، آنتی بیوتیک ها، پنتوپرازول که با تجویز منطقی این داروها صرفه جویی مالی قابل توجهی (یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان در سال 96 و حدود هفتصد میلیون تومان در سال 97) به همراه داشته است.

یکی دیگر از فعالیت های مهم در قالب مراقبت های دارویی، تلفیق دارویی (Drug Reconciliation) می باشد که همراه با مداخلات دارویی برای بیمار از مراجعه مجدد (Readmit) بسیاری از بیماران جلوگیری نمود ه و بیماران توانسته اند داروهای خود را با دستور مصرف صحیحی و ضریب اطمینان بالاترمصرف نمایند.
از آنجایی که در مدیریت سلامت، نگاه به فرآیندها در سه بعد سلامت محور، تکریم محور و مالی محور خلاصه می شود و امور داروئی نقش پررنگی درمحور سوم ایفاد می نماید، این امور اقدام به انعقاد تفاهم نامه با پنج شرکت اصلی توزیع و پخش دارو نموده است که اینکار باعث صرف اختصاصی بودجه برای دارو شده است .

بحث مدیریت دارو یک بحث پزشکی-اجتماعی می باشد که در واقع با تغییر الگوهای مصرف، پروسه بسیار زمان بر و انرژی بری را طلب می نماید. محورهایی که می تواند مدیریت مصرف دارو را تحت کنترل قرار دهد عبارتست از :
1-    اهمیت به امر آموزش به عنوان رکن اصلی کار در قالب CME (Continuing Medical Education)
2-    نهادینه کردن مصرف بهینه دارو با رویکرد تجویز منطقی داروها برای پزشکان (Rationalized Drug Prescription)
3-    فعال سازی و حفظ کمیته های بررسی نسخ و دادن بازخورد آن (فیدبک) مناسب به پزشکان یا روسای بخش ها
4-    کاهش مصرف دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی با اجرای طرح Unit Does در داروخانه بخش های بستری و بارکددار کردن استنت ها در بخش آنژیوگرافی
5-    حرکت و اقبال عمومی به Herbal Medicine به عنوان طب مکمل می تواند تا حدود بسیار زیادی از مصرف بی رویه دارو جلوگیری نماید. این امور در تلاش است که در کمیته فارماکوپه در سال 98 قسمتی از داروهای فوق را وارد فارماکوپه نماید.
شایان ذکر است فعالیت های این امور در سال 97 به شرح ذیل می باشد:
1-    تدوین و اجرای پروتکل های تجویز داروهای خاص
2-    تقویت و برگزاری جلسات منظم کمیته فنی و کشوری امور داروئی
3-    برگزاری دو جلسه بازنگری فارماکوپه به منظور بهره گیری از تازه های پزشکی و علوم جدید
4-    توجه به امر آموزش در ارائه پنل آموزشی تجویز منطقی داروها در بهداری های مناطق برای پزشکان و کلاس های آموزشی برای کابران مدیریت داروئی
5-    انجام بازرسی های اداری براساس برنامه ازپیش تعیین شده در کل بهداری های مناطق
6-    بروز رسانی قیمت های داروئی درسیستم اسناد پزشکی دردرمان غیر مستقیم جهت جلوگیری ازتضییع حقوق بیماران
7-    مطالعه برروی مصرف داروهای پرهزینه وتهیه پروتکل برای مصرف آنها
8-    برگزاری جلسات منظم فصلی درقالب کمیته بررسی نسخ داروئی
9-    تمدید وبازنگری تفاهم نامه های داروئی با پنج شرکت داروئی (دارو پخش ،رازی،هجرت،البرز،فردوس)
10-    تدوین فرآیندهای اجرایی داروئی وتجهیزات پزشکی درتهیه،توزیع ومصرف دارو جهت یکسان سازی فرآیندهادرمناطق
11-    تعیین بودجه داروئی مناطق بادرنظرگرفتن میزان مصرف وافزایش هزینه داروها در کمیته فنی کشوری
12-    تدوین وچاپ وتوزیع کتابچه داروئی یافارماکوپه داروهای کمیسیون پزشکی
13-    جمع آوری استاک های داروئی دربخش های بیمارستانی مناطق درجهت کنترل هزینه ها
14-    به حداقل رساندن سرک و کسری دارویی و داروهای تاریخ گذشته در انبارها
15-    انجام فعالیت های علمی تلفیق داروئی با مشارکت داروسازان متخصص بالینی و فارماکولوژی بالینی در بخش های بیمارستان در جهت دادن مشاوره های علمی به پزشکان و بیماران بستری در بهداری تهران
همچنین براساس برنامه عملیاتی ( strategic planning   ( موارد ذیل در دستور کار امور داروئی در سال 98 قرار دارد:
1-    راه اندازی مرکز DPIC  اطلاعات داروئی و سموم در تهران و اهواز
2-    ادامه فعالیت های آموزشی جهت کاربران امور  داروئی و پزشکان  پرستاران
3-    جمع آوری استاک بخش های مختلف ( دندانپزشکی،آنژیوگرافی و...) و نظم و نسق دادن به سیستم انبار داروئی و تجهیزات پزشکی
4-    باتوجه به افزایش حیطه مسئولیت امور دارویی و افزوده شدن امور مربوط به تجهیزات پزشکی مصرفی، امور دارویی برای بهینه سازی تامین منابع لوازم مصرفی پزشکی، به سیاست تجمیع خرید اقلام پرمصرف تجهیزات پزشکی در سال آینده جامه عمل خواهد پوشاند.
5-    ایجاد سیستم فارماکوویژیلانس در سطح سازمان با رویکرد کاهش عوارض دارویی، جلوگیری از مصرف زیاد داروها و مدیریت تلفیق دارویی

۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۴۵,۵۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید