سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۵۷

اخبار

گزارش عملکرد مرکز سلامت روان بهداشت و درمان اهواز

در هفته جهانی سلامت روان عملکرد مقایسه ای تحلیلی شش ساله مرکز سلامت روان اهواز تشریح شد.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت نفت اهواز به مناسبت بزرگداشت هفته جهانی سلامت روان عملکرد شش ساله اخیر مرکز سلامت روان بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به تغییرات روز افزون سبک زندگی و روابط اجتماعی انسانها ، توجه به سلامت روان در جهان بعنوان یک اصل مطرح است و ایران نیز در این راستا به منظورحفظ سلامت روان هموطنان همت گماشته است. بر این اساس وزارت نفت، با ایجاد مراکزمشاوره خانواده در همه بهداشت و درمان های سطح کشور، حفظ سلامت روان کارکنان و خانواده آنان را در دستور کار سازمان بهداشت و درمان قرارداد و مرکز مشاوره خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز که امروزه همگان آن را بعنوان مرکز سلامت روان می شناسند، در نیمه دوم سال 1385 براساس ساختار کشوری در معاونت بهداشت وطب صنعتی شروع به فعالیت نمود.

این مرکز در سه بخش مشاوره فردی ، آموزش و پژوهش های روانشناختی فعالیت می کند.

الف ) بخش خدمات مشاوره فردی :
مرکز سلامت روان اهواز در مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و در ساختمان بهداشت و طب صنعتی، طبقه فوقانی مستقر است و از امکاناتی چون، سالن انتظار، اتاق های مشاوره فردی، واحدهای اداری و بایگانی، اتاق بازی درمانی و نوروبیوفیدبک درمانی، ریلکس تراپی، هیپنو درمانی، مولاژهای روان درمانی و نرم افزارهای روان سنجی، روانشناسی صنعتی ویژه معاینات دوره ای، نرم افزارهای پژوهشی و سالن جلسات جهت برنامه های آموزشی و گروه درمانی برخوردار است.
این مرکز با داشتن یک نفر روانپزشک متخصص و رواندرمانگر ، دو نفر دکترای روانشناسی بالینی ، سه نفر دکترای روانشناسی عمومی و دو نفر کارشناس ارشد روانشناسی که عمدتا اعضاء هیئت علمی و مدرس دانشگاه هستند به ارایه خدمات می پردازد.
این مرکز مشاوره های فردی را در زمینه های خانواده ، کودک و نوجوان ، بالینی ، شغلی ، حمایتی پس از ترک اعتیاد ، تحصیلی ، ازدواج و صنعتی به کارکنان و خانواده هایشان ارایه می دهد.
برابر آمار شش ساله اخیر، این مرکز در زمینه فردی توانسته است به  27620  نفر خدمات مشاوره فردی ارایه نماید.
ارجاع به مرکز از طریق پزشک خانواده، کلینیک های تخصصی و خود معرف انجام می شود. در بخش معاینات دوره ای صنعتی کارکنان کلیه خدمات مشاوره، روانسنجی ، معاینات روانپزشکی و آموزش مهارت حفظ سلامت روان  به صورت روزانه نیز انجام می شود.

مرکز مشاوره8
مرکز مشاوره7

 

مرکز مشاوره 10

 

ب) بخش آموزش مرکز سلامت روان :
با توجه به نقش آموزش در ارتقاء سطح سلامت روان جمعیت طبی و اثر بخشی آن بر خود کنترلی هیجانات زندگی. مرکز سلامت روان اهواز از همان سالهای آغازین فعالیت خود با استفاده از 55  مرکز آموزشی مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم که امر تحصیل فرزندان کارکنان صنعت نفت اهواز را به عهده دارند به امر آموزش خانواده کارکنان و فرزندانشان پرداخت. همچنین این مرکز در سطح ادارات و مناطق مسکونی سازمانی جامعه طبی آموزش گروهی را در دستور کار خود قرار داده و بصورت کارگاه، سخنرانی، کنفرانس، همایش و گروه درمانی  براساس سرفصل های ابلاغی سالانه سازمان به کارکنان و خانواده آنان خدمات آموزشی ارایه نموده است. برابر آمار از سال 1392 تا کنون 138 کارگاه،  3 همایش و 292 جلسه کنفرانس و سخنرانی برای کارکنان و خانواده هایشان برگزار نموده که در مجموع بیانگر برگزاری 433 جلسه آموزشی برای 21629 نفر مخاطب به مدت 1385 ساعت بوده است.
کلیه آموزشها با پیش آزمون و پس آزمون و توزیع پمفلت، بروشور و کتابچه آموزشی همراه بوده است. آموزشهای مذکور علاوه بر اماکن فوق الذکر در نواحی صنعتی خارج شهر نیز برای کارکنان عملیاتی اجراء گردیده تا آنان نیز از این امکان علمی محروم نگردند.

 

مرکز مشاوره7
مرکز مشاوره6
مرکز مشاوره5
مرکز مشاوره4
مرکز مشاوره3
مرکز مشاوره2

 

ج) بخش پژوهش مرکز سلامت روان اهواز :
این مرکز به منظور حفظ پویایی و به روز رسانی اطلاعات علمی روانشناسان خود هر ساله با پذیرش پایان نامه های دانشجویی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی از دانشگاههای سراسر کشور بر اساس ضوابط اداری بهداشت و درمان صنعت نفت و ارایه مقالات علمی در کنگره های کشوری توانسته است تا کنون  21 پایان نامه دانشجویی با داشتن مقالات ISI   به مرحله اجرا برساند و بیش از بیست مقاله را به کنگره های روانشناسی کشور ارایه که بصورت پوستر و مقاله پذیرش شدند .
این مرکز به منظور ارایه خدمات توانبخشی رواندرمانی دارای واحدهای بازی درمانی، نوروبیوفیدبک درمانی، هیپنوتراپی، ریلکس تراپی و روانسنجی است که عمده تلاشها در راستای حفظ سلامت روان کارکنان و خانواده های آنان در جمعیت طبی و کاهش میزان اقدام به خودکشی و کاهش آسیب های نوپدید اجتماعی است.
آنچه از نتایج فعالیت های انجام شده شش سال گذشته با وضعیت بهداشت روان مراجعان بدست آمده نشان میدهد با افزایش خدمات مشاوره فردی و آموزش های انجام شده شاهد کاهش میزان اقدام به خودکشی، کاهش میزان طلاق، ارتقاء تحصیلی و کاهش مشکلات خانواده ها در جمعیت طبی بهداشت و درمان اهواز هستیم.

۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۲
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۴۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید