سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۰:۱۸
 

اخبار

مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد حامی سلامت تلاشگران عرصه تولید در صنعت نفت

مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد معروف به مرکز طب صنعتی خانگیران، همزمان با افتتاح رسمی پالایشگاه خدمت رسانی را به کارکنان صنعت نفت آغاز کرده است. این مرکز در زمینی به مساحت حدود 500 مترمربع از سال 1362 راه اندازی شده و برای هماهنگی در عملیاتهای امداد و نجات در مجاور واحد ایمنی و آتش نشانی پالایشگاه قرار گرفته استبرای آشنایی بیشتر با خدماتی که این مرکز به کارکنان خدوم صنعت نفت در سرخس ارایه می دهد، گفتگویی داشتیم با سیدرضا هاشمی سرپرست مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد که از نظر می گذرد:

* آقای دکتر هاشمی بفرمایید در مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد چه خدماتی ارایه می شود و دارای چه امکاناتی است؟
** مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه گازشهید هاشمی نژاد شامل بخشهای اورژانس، آزمایشگاه، داندانپزشکی، داروخانه، رادیولوژی، سوختگی و اتاق CPR  است.
درحال حاضر تمامی واحدهای این مرکز عملیاتی بوده و به جز اورژانس که 24 ساعته آماده خدمت رسانی به مراجعان و آماده اعزام و انجام خدمات بهداشتی و درمانی در حوادث است، دیگر واحدها از ساعت 7 صبح تا 16 به مراجعان خدمت رسانی می کنند.
با توجه به حساسیت و عملیاتی بودن منطقه و موقعیت جغرافیایی و نداشتن دسترسی کارکنان (مسافت زیاد با سایر مراکز درمانی در شهر سرخس) 3 دستگاه آمبولانس و 3 راننده در حالت آماده باش کامل به صورت 24 ساعته در مرکز مستقر است.
ارائه خدمات بیمه گری و طب صنعتی کارکنان رسمی، قراردادمستقیم و پیمانکار پالایشگاه، شرکت نفت و گاز شرق، حفاری و خط لوله از دیگر خدماتی است که در این مرکز ارایه می شود.

* درباره فعالیتهای بخش اورژانس این مرکز توضیحات بیشتری بفرمایید.
** در مرکز اورژانس ما خدمات معمول مراکز اورژانسی اعم از درمان مراجعان سرپایی شامل ویزیت، بستری موقت، سرم تراپی، تزریقات، پانسمان، نوارقلب و... انجام می شود.
علاوه بر این با توجه به محیط عملیاتی بودن، امدادرسانی در حوادث صنعتی پالایشگاه به مصدومان، امدادرسانی در شرایط اورژانس به بومیان منطقه و شرکت در مانورهای دوره ای و MERP (طرح واکنش فوریت پزشکی) از دیگر فعالیت ها ما است.
همچنین به منظور به روز بودن اطلاعات کارکنان اورژانس به طور متناوب کلاسهای آموزشی برای همکاران برگزار می شود.

* با توجه به اهمیت معاینات دوره ای سلامت کار، مرکز شما چه اقداماتی را انجام می دهد؟
** یکی از وظایف مهم مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه شهید هاشمی نژاد، معاینات دوره ای کارکنان شاغل در منطقه است. تمامی افراد شاغل در منطقه (رسمی، قرارداد مستقیم و پیمانکار) براساس شغل، سالیانه تحت معاینات دوره ای قرار می گیرند.
در واحد سلامت کار مرکز ما دو پزشک عمومی،  یک کارشناس پرستاری فعال است و از همکاری کارکنان پرستاری واحد اورژانس برای تکمیل کادر مورد نیاز از قبیل اپراتور شنوایی سنجی و اسپیرومتری استفاده می شود. که به دلیل اهمیت زیاد شنوایی سنجی در محیط های صنعتی و تخصصی بودن این حرفه  نیاز مبرم به یک کارشناس ادیومتریست در این مرکز احساس می شود.
تلاش این مرکزهمواره در جهت پیشگیری، کشف بیماریهای شغلی و غیرشغلی در این صنعت است. در حال حاضر بیش از 4 هزار و 500 نفر از کارکنان رسمی، قرارداد مستقیم و پیمانکار گاز و نفت تحت پوشش این مرکز هستند که  از ابتدای سال 98 تا کنون به بیش از 3هزار و 100 نفر از این افراد خدمات طب صنعتی ارایه شده است.

* امکانات دندانپزشکی مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در چه حدی است؟ 
** در واحد دندانپزشکی این مرکز بنا به اهمیت سلامت دهان و دندان، با حضور دو دندانپزشک و یک نفر کمک دندانپزشک و یک یونیت فعال در روزهای اداری به کارکنان صنعت خدمات ارایه می شود.
از ابتدای سال 98 تا کنون 571 ویزیت و معاینه در واحد دندانپزشکی داشتیم که 1705 خدمت به این افراد ارایه شده است.

* خدماتی که در آزمایشگاه مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه ارایه می دهید در چه سطحی است؟
** آزمایشگاه این مرکز نیز همانند سایر واحدها در برای ارائه هرچه بهتر خدمات و رفاه حال مراجعان نقش بسزایی دارد.
بیشترین مراجعین واحد آزمایشگاه مربوط به معاینات طب کار است.
آزمایشات مختلفی ازجمله CBC , TG,Cho, HDL, LDL , U/A OB ,HbA1C و...  در آزمایشگاه این مرکز با حداقل نیرو(یک نفر کاردان آزمایشگاه و یک نفر خدمات) انجام می پذیرد.
بیش از 3 هزار نفر از ابتدای سال 98 تا کنون به آزمایشگاه مراجعه کرده اند که افزون بر 28 هزار و 200 مورد خدمات به آنان ارایه شده است. بیشترین مراجعان واحد آزمایشگاه مربوط به معاینات دوره ای سلامت کار است.

* فاز جدید مرکز سلامت کار و اورژانس پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد چه زمانی مورد بهره برداری قرار می گیرد؟
** فاز جدید این مرکز در اواخر سال 1397 با دستور مدیرعامل محترم پالایشگاه به مساحت حدود270 مترمربع در مجاور فاز قدیم  شروع به احداث شده است. این فاز دارای یک بخش سوختگی، اتاق CPR، و اورژانس با 14 تخت بستری و مجهز به مانیتورینگ خواهد بود.
فاز جدید تاکنون حدود80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید است تا پایان سال جاری افتتاح شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.         

* در منطقه عملیاتی خانگیران علاوه بر مرکز داخل پالایشگاه مرکز درمانی دیگری فعال دارید؟
** بله. در فاصله حدود 5 کیلومتری از پالایشگاه گاز شهیدهاشمی نژاد و نظر به استقرار کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در محل کمپ استراحتگاه و باتوجه به وسعت منطقه و وجود چاههای متعدد، درمانگاه بهره برداری نفت و گاز شرق در این محل دایر شده است و سالهای متمادی است که  خدمات بهداشتی درمانی ارایه می دهد.
این مرکز دارای دو پزشک عمومی و چهار کارشناس پرستاری است که به صورت شیفت دو نوبت کار 12 ساعته انجام وظیفه می کنند. در سالجاری میانگین مراجعان به این مرکز درمانی ماهانه 489 نفر بوده است.
از دیگر فعالیت های درمانگاه بهره برداری نفت و گاز شرق می توان به ارائه خدمات اورژانس (اعزام آمبولانس و پرستار) در محل چاهها، حضور مستمر در مانورها، برنامه اورهال سالانه، عملیاتهای راه اندازی چاهها، حوادث و نشت گاز از چاهها و اعزام بیماران بدحال به بیمارستانهای سرخس و مشهد اشاره کرد.
تمام سعی ما در این مراکز ارایه خدمات مطلوب و سریع به کارکنان خدوم صنعت نفت منطقه است.

خبر مشهد

۲۴ دی ۱۳۹۸ ۰۷:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۰۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید