سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۵۸

اخبار

خدمات دندانپزشکی پیشگیری از چه سنی و چگونه انجام می شود؟

دندانپزشکی پیشگیری موجب محدود شدن بیماریهای دهان و دندان ، کاهش هزینه ها و مدت درمان است.

 

دندانپزشکی پیشگیری شامل مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، فلورایدتراپی، فیشورسیلنت، ارتودنسی پیشگیرانه و رژیم غذایی مناسب می باشد.
اولین ویزیت دندانپزشکی جهت پیشگیری، بایستی با رویش اولین دندان در دهان انجام گیرد. معاینات زودهنگام دندانپزشکی از بیماریهای دهان و دندان پیشگیری کرده و در نهایت کمک میکند نسلی فاقد پوسیدگی دندان داشته باشیم.
پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که در اثر واکنش باکتریهای سطح دندان با کربوهیدراتها و در نتیجه تولید اسید و تخریب مینای دندان ، ایجاد می گردد.
یکی از عوامل جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان فلوراید میباشد. فلوراید از طریق آب آشامیدنی ، چای و غذاهایی مانند میگوو ماهی وارد بدن می شود.  فلوراید تراپی را می تواند از ۳ سالگی و با رویش کامل دندانهای شیری شروع کرد و برای نتیجه گیری بهتر لازم است هر 4 تا 6 ماه یکبار تکرار شود و تا نوجوانی نیز می تواند ادامه داشته باشد.
استفاده از خمیر دندان و دهان شویه های حاوی فلوراید از زمانیکه کودک بتواندکنترل بلع خود را داشته باشد، توصیه می شود.
یکی دیگر از روشهای پیشگیری از پوسیدگی حفرات و شیارهای دندانی، فیشورسیلنت یا شیار پوش میباشد. بهترین سن جهت انجام فیشور سیلنت ، زمان رویش اولین دندان دائمی در سن ۶ سالگی است. گذاشتن فیشورسیلنت نیازبه همکاری خوب کودک دارد. فیشورسیلنت ها نیاز به نگهداری ، بازسازی یا جایگزینی منظم دارند تا از پیشگیری از پوسیدگی ها در دراز مدت ، اطمینان حاصل گردد. تاثیر استفاده از شیار پوشها (فیشورسیلنت) زمانی چشمگیر است که با برنامه ی کامل پیشگیری از پوسیدگی شامل استفاده از نخ دندان به صورت روزانه ، فلورایدتراپی مناسب و در فواصل مشخص وکاهش مصرف قندها همراه باشد.


دکتر آزاده تجلی
مسئول واحد بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت و طب صنعتی


دندانپزشکی کودکان2
دندانپزشکی کودکان
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۱۸
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۵۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید