سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۰۶

اخبار

گفتگو با مسئول پزشکی خانوده بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز که در آستانه نائل شدن به افتخار بازنشستگی در صنعت نفت است

به مناسبت روز پزشک به سراغ یکی از پزشکان پرتلاش و زحمتکش این مجموعه رفتیم که در آستانه نائل شدن به افتخار بازنشستگی است و با ایشان گفتگویی صمیمانه انجام دادیم که در زیر می خوانید:

 

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و از سوابق کاری خود بگویید.
دکتر نسرین مدرس موسوی هستم. در مهرماه 1372 در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه جندی شاپور اهواز فارغ التحصیل شدم. مدت زمان دو ساله طرح موظف را به عنوان مسئول درمانگاه شماره 6 در منطقه آخر آسفالت زیر نظر مرکز بهداشت شرق اهواز مشغول به خدمت بودم. از سال 1375 وارد بهداری و بهداشت صنعت نفت شدم.

طی این سالها در چه واحدها و بخش‌هایی مشغول به خدمت بوده‌اید؟
در ابتدای ورودم به مجموعه درمانی نفت به عنوان دستیار بخش جراحی شروع به کار کردم و در ادامه به عنوان دستیار بخش های روانپزشکی ، اطفال و اورژانس چند سالی مشغول فعالیت بودم. در سال 1383 به مجموعه‌ی درمانگاهها و مراکز سلامت خانواده پیوستم و مدتی به عنوان مسئول درمانگاههای قائم و نیوساید انجام وظیفه نمودم.

در سال 1390 به بیمارستان بزرگ نفت اهواز بازگشته و به مدت 5 سال به عنوان رئیس کلینیک های تخصصی در خدمت مردم و مراجعین محترم بودم.

از سال 1395 تاکنون نیز به عنوان مسئول تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در خدمت جمعیت تحت پوشش صنعت نفت بوده ام.

لطفا در خصوص پزشکی خانواده و وظایف تیم های سلامت خانواده مستقر در مراکز درمانگاهی توضیحاتی بفرمایید.
پزشک خانواده شاخه ای از علم طب می باشد که مستقیما با اعضاء خانواده ی افراد در تماس است و مراقبت های اولیه را به عهده دارد. به طور کلی حیطه پزشکی خانواده سلامت‌نگر است و علاوه بر درمان بیماری به بهداشت جسم و روان افراد نیز قبل از وقوع بیماری توجه دارد. در پزشک خانواده، تیم سلامت خانواده شامل پزشک ، کارشناسان پرستاری ، مامایی ، تغذیه و روانشناس حضور دارند که به دلیل انجام مراقبتهای سلامت از بدو تولد هر نوزاد و شناخت دقیق افراد و اطلاع از تاریخچه بیماری های فردی و خانوادگی ایشان  قادرند در مدت زمان کمتر به بیماریهای مراجعین پی برده و لذا درمان سریع‌تر انجام می گردد و در صورت صلاحدید پزشک بیماران به کلینیک های تخصصی ارجاع داده می شوند.
قدمت پزشک خانواده در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  ، به بیش از 20 سال گذشته برمی‌گردد که به تدریج منسجم تر شده و در حال حاضر قریب به 90% افراد شاغل رسمی و بازنشسته تحت پوشش پزشک خانواده و دارای پرونده سلامت خانواده می‌باشند. تیم سلامت خانواده غربالگری بیماری‌های مزمن غیرواگیر همچون فشارخون ، اختلالات چربی خون ، بیماری‌های قلبی و عروقی ، اضافه وزن و چاقی را در افراد تحت پوشش واجد شرایط انجام می دهند. همچنین غربالگری سرطان پستان و سرطان دهانه رحم نیز در بانوان جمعیت تحت پوشش توسط این تیم انجام می شود. در دوران اپیدمی بیماری کرونا نیز در صورت ابتلای مادر باردار به این بیماری ، مراقبت‌ها گاه به صورت home care یا ارائه خدمات در منزل توسط کارشناسان این تیم صورت گرفته است.

می توان گفت فرد از قبل از تولد از طریق انجام مراقبت‌ها برای مادر باردار، تا پایان عمر تحت پوشش خدمات پزشکی خانواده است.

حتما طی این سالها خاطرات بسیار زیادی داشته اید. لطفا در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.
بیشتر خاطرات من در این سالها خاطرات شیرینی هستند که در کنار همکاران خوبم داشتم و تجارب خوبی را کسب کردم. من خودم را متعلق به جامعه صنعت نفت می‌دانم و به لطف خداوند افتخار داشتم که 26 سال در خدمت خانواده صنعت نفت باشم و انجام وظیفه نمایم و از این بابت خدا را شاکرم.

توصیه ای به همکاران جوان خود در مجموعه صنعت نفت دارید؟
توصیه ام به همکاران جوانم این است که  پزشکی عشق به کار می‌خواهد اگر این مسیر را انتخاب کرده‌اید دیگر متعلق به خودتان نیستید، و باید با عشق و خلوص از خیلی مسائل بگذرید و در خدمت بیماران باشید. تلاش کنید تا با کار بیشتر در بخش ها و قسمت‌های مختلف تجارب خود را بیافزایید. تلاش کنید تا با مطالعه بیشتر علم‌تان را به‌روز نگه دارید.

حرف آخر...
اکنون که در آخرین روزهای خدمت در صنعت نفت و در آستانه نائل شدن به افتخار بازنشستگی هستم، جا دارد از تمامی همکارانم در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز تشکر کنم. تلاش من طی این سالها این بوده که با کار علمی و تیمی در جهت اعتلای سلامت جامعه و افزایش رضایتمندی جمعیت تحت پوشش صنعت نفت گام بردارم و امیدوارم که به این هدف نائل شده باشم.

 

 

۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۴۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۶۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید