سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۴۵

اخبار

فعالیت های انجام شده در حوزه پرستاری در بحران اپیدمی کووید 19 از زبان مترون بیمارستان بزرگ نفت اهواز

چنگیزی : بی شک این جهاد و از خودگذشتگی مدافعان عرصه سلامت بیمارستان بزرگ نفت اهواز و تلاش شبانه روزی ایشان ، همچون مدال زرینی بر سینه جامعه پزشکی و سازمان بهداشت و درمان به یادگار خواهد ماند.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) بانوی قهرمان کربلا ، اسوه صبر و مقاومت و روز بزرگداشت مقام پرستار، با شیرین چنگیزی مدیر خدمات پرستاری و مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفتگویی انجام دادیم که در زیر می خوانید:

شیرین چنگیزی فارغ التحصیل رشته پرستاری از دانشکده پرستاری صنعت نفت اهواز در سال 1374 بوده و سالیان متمادی در بخش های post ccu  ، Icu  ، اورژانس، سوپروایزری مشغول به خدمت بوده و 7 سال نیز مسئول بخش Icu  بیمارستان بزرگ نفت بوده است. وی در سال 1393 نیز موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی شده است.

چنگیزی که یکم بهمن 98 به عنوان مدیر خدمات پرستاری و مامایی بیمارستان بزرگ نفت اهواز منصوب شده است، در ابتدا ارزیابی اعتبار بخشی سال 98 و پس از آن با مواجهه با آغاز اپیدمی کووید19، همه ی تجربه خود در سالهای گذشته را بکار گرفته تا بتواند این بحران را در کادر پرستاری مدیریت کند. وی معتقد است همه گیری ویروس کرونا فرصتی شد تا برای ایستادگی در مقابل این بحران ابتکار عمل به خرج داده واستراتژی های  جدید بکار گرفته شود .

چنگیزی با اشاره به اینکه در بحران کووید 19 همه ی نفرات حاضر در بخش های کووید ، بخش های مرتبط به صورت داوطلبانه حضور داشته اند و همه ی تلاش خود را در خدمت رسانی به بیماران انجام داده اند گفت : از خودگذشتگی و حضور داوطلبانه جمعی از کادر درمان در بخش های کووید، امری عاشقانه و جهادی بوده است که ریشه در عشق و علاقه به این حرفه و توجه به معنویات دارد.

وی افزود : همکارانی که تمایل بسیاری به حضور در بخش های کووید داشتند اما به علت معذوریت طبی امکان حضور در این بخش ها را نداشتند ، در سامانه nocorona.ir به عنوان مراقبین سلامت، پایش و غربالگری بیماران مشکوک و محتمل کرونا را برعهده داشتند و با تیم های سلامت خانواده همکاری می کردند.  همچنین تعدادی از نیروهای پرستاری نیز در مرکز عملیات اضطراری یا واحد EOC  مشارکت داشته اند.
چنگیزی با اشاره به نیاز به گسترش خدمات در اورژانس گفت : در خرداد ماه با افتتاح اورژانس حاد ، اورژانس تنفسی  از اورژانس حاد جدا گردید و هر دو بخش به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه دادندکه نیاز به مدیریت بیشتر نیروها و اختصاص دو تیم کاملا مجزا به این دو بخش وجود داشت که با همکاری ویژه پرستاران بخش های مختلف این مهم انجام شد.

وی افزود : تریاژ بیماران تنفسی و غیر تنفسی ،ایجاد اتاق ایزوله تنفسی ، پیگیری نصب دستگاه فشار منفی در سالن اورژانس تنفسی ، ایجاد اتاق  نمونه گیری PCR  و تخصیص نیروی پرستار جهت انجام نمونه گیری برای آزمایش PCR  با پوشش کامل و وسایل حفاظت فردی از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت مدیریت بحران اپیدمی کووید 19 بوده است .
وی همچنین به ایجاد بخش ICU2 و افزایش تخت های بخش ICU جنرال نیز اشاره کرد و گفت : با توجه به نیاز به جداسازی بیماران کووید مثبت نیازمند به مراقبت های ویژه و پیشگیری از آلودگی و انتقال بیماری به سایر بیماران بستری در ICU ، بخش ICU2 را با 12 تخت راه اندازی کردیم . همچنین در پیک بیماری و با توجه به نیاز ویژه بیماران مبتلا به کرونا به تخت ICU ، تعداد تخت های این بخش را به 18 تخت افزایش دادیم .

چنگیزی تاکید کرد: جهت ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش ایمنی بیماران و پرسنل، برنامه ریزی برای برگزاری کلاسهای تئوری و عملی جهت پرسنل پرستاری بخشهای مختلف انجام و این کلاسهای آموزشی در محیطی وسیع و در گروه های 5 یا6 نفره با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد. آموزش های مذکور توسط سوپروایزران وپرستاران باتجربه وتخصصی بخشهای ویژه انجام گرفت. در این کلاس ها 1700 ساعت کلاس تئوری وعملی برای تربیت نیروی ICU  کار انجام شده که این امر باعث آموزش 66 نفر نیروی ویژه کار گردیده است .  به علاوه 850 ساعت کلاس آموزشی مخصوص نیروهای اورژانس کار نیز برگزار شده است. همچنین کارگاههای CPR  نیز با بهره گیری از نیروهای  هوشبری و پرستاری حاذق، جهت افزایش مهارت عملی و مدیریت صحیح راه هوائی از سطوح مقدماتی تا پیشرفته انجام شده وهمچنان ادامه دارد. کلاسهای خودتوانمند سازی نیز جهت افزایش تاب آوری و خودباوری با بهره گیری از روان شناسان با تجربه  بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با رعایت پروتکل های بهداشتی تشکیل گردید . آموزش مستمر پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل معاونت درمان و معاونت بهداشتی و فرایندهای ارائه خدمات بالینی در ارتباط با کنترل عفونت نیز از اقدامات انجام شده می باشد.
وی افزود : به منظور اطمینان ازایمنی بیماران و بهبود کیفیت ارائه خدمات تشخیصی ، درمانی و پرستاری به بیماران حاد تنفسی ، تیم تنفسی با حضورچند نفر از پرستاران با تجربه ، یک نفر تکنسین بیهوشی ، یک نفر مهندس پزشکی و یک نفر فیزیوتراپیست تشکیل شده است.

چنگیزی تصریح کرد : بی شک این جهاد و از خودگذشتگی مدافعان عرصه سلامت بیمارستان بزرگ نفت اهواز  و تلاش شبانه روزی ایشان ،  همچون مدال زرینی بر سینه جامعه پزشکی و سازمان بهداشت و درمان  به یادگار خواهد ماند و این ایثار بر ذهن بیدار و قاموس ماندگار تاریخ نگاشته خواهد شد.

وی در پایان  از زحمات و تلاش های مستمر همه پرستاران در دفتر پرستاری، سوپروایزری، درمانگاهها، طب صنعتی و همچنین مسئولین بخشها و دیگر همکاران کادر خدماتی و درمانی تشکر و قدردانی کرد و گفت : امیدوارم همچون گذشته پرتوان و با روحیه در مسیر ارتقاء سلامت جامعه بزرگ صنعت نفت کوشا باشیم .
 

۲ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۵۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۳۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید