سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۵۷

اخبار

عملکرد گروه مامایی بیمارستان بزرگ نفت اهواز در سال 1400

رحیمی : در سال 1400 موفق شدیم شاخص سزارین نخست زا را 4.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش دهیم.

 

تولد نوزاد سالم و نگهداشت سلامت آحاد مردم یک کشور یکی از اهداف مهم نظام های سلامت در تمامی دنیاست. از آنجا که یکی از  سیاست های کلان کشورمان افزایش رشد جمعیت تعیین شده ، نقش گروه مامایی در آماده سازی بستر مناسب برای تولد نوزاد سالم نقشی مهم و حیاتی است. از این رو کارشناسان مامایی در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با تعریف اهداف عملی ، حرکت در جهت اجرای این سیاست کلان کشور را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز به مناسبت روز جهانی ماما خلاصه ای از عملکرد سال 1400 گروه مامایی بیمارستان بزرگ نفت اهواز را از زبان آرتمیز رحیمی مسئول بخش زایشگاه این بیمارستان  به رشته ی تحریر در آورده ایم که در زیر می خوانید:

رحیمی با بیان اینکه گروه مامایی و زنان بیمارستان بزرگ نفت به منظور ارائه خدمات مناسب به مراجعین و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده مدیریت عالی سازمان، فعالیت‌های خود را با نهایت دقت و جدیت و در زمینه های مختلف انجام می دهند گفت : تلاش کرده ایم خدمات درمانی سرپایی و بستری را  به منظور تشخیص زود هنگام و درمان عوارض بیماری های احتمالی مادر و جنین ،  قبل،  حین و پس  از زایمان  را به شکل مطلوبی ارائه نماییم.

وی با اشاره به اینکه شاخص های مرتبط با تعداد زایمان های انجام شده به شکل سزارین و یا طبیعی  از مهمترین شاخص های سلامت یک جامعه و گویای عملکرد گروه مامایی هر مجموعه درمانی است گفت : در سال 1400 علی رغم وجود 3 پیک متوالی کرونا و در شرایطی که کلیه آموزش های دوران بارداری به شکل مجازی برگزار شده است ما موفق شدیم شاخص سزارین نخست زا را 4.4 درصد کاهش دهیم.

وی تاکید کرد : ما مفتخریم که با نظارت دقیق مدیران گروه زنان و زایمان و  با تلاش و دقت همه ی همکاران گروه مامایی ، توانستیم همسو با اهداف تعیین شده معاونت درمان دانشگاه ، ضمن کاهش شاخص سزارین نخست زا در محدوده ی تعیین شده توسط آن معاونت، به عنوان تنها بیمارستان غیر دانشگاهی که به این مهم دست پیدا کرده ، مورد تقدیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور قرار بگیریم. این آمار از آنجا ارزش دوچندان پیدا می کند که در کنار افزایش میزان زایمان طبیعی نخست زا هیچگونه موربیدیتی و مورتالیته ای به دنبال آن به وقوع نپیوسته و  بعلاوه  هیچ نوزادی نیز  با آپگار پایین بدنیا نیامده است.

مسئول بخش زایشگاه بیمارستان بزرگ نفت اهواز با اشاره به وجود امکانات و تجهیزات به روز در این بخش گفت : در زایشگاه بیمارستان نفت با در اختیار داشتن اتاق های LDR  مجهز به امکانات به روز و همچنین استفاده از روش های کاهش درد زایمانی ( دارویی و غیر دارویی) شامل گاز انتونکس، جکوزی، ماساژ، رایحه درمانی و ...  همراه با پرسنل آموزش دیده در دوره های زایمان فیزیولوژیک سعی  کردیم  محیطی مناسب جهت  زایمانی آرام و کم استرس همراه با خاطره ای زیبا را به مادران هدیه دهیم.

وی با اشاره به پیک های متوالی بیماری کرونا در سال 1400 گفت : با ادامه شرایط همه گیری کووید 19 و عدم تشکیل کلاسهای حضوری آمادگی برای زایمان و با مشارکت گروه مامایی واحد بهداشت خانواده ، آموزش مادران مشابه سال گذشته در گروه مجازی ادامه پیدا کرد وکلاسهای آنلاین نیز با همکاری واحد آموزش و انفورماتیک بیمارستان به کلاسهای قبلی افزوده شد که نقش به سزایی در برقراری ارتباط موثر و صمیمانه ایفا کرد. ارائه آموزش های مرتبط با آمادگی برای زایمان همراه با فیلم و عکس شامل ورزش های دوران بارداری، تکنیک های تنفسی و تن آرامی، روش های کاهش درد و  روش های صحیح  شیردهی و مراقبت از نوزاد و....... ،  آموزش روش های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ ، اطلاع رسانی از زمان و محل واکسیناسیون مادران باردارو تشویق آنها به انجام این امر  مهم ، پاسخگویی ۲۴ ساعته به مشکلات ، سوالات و نگرانی مادران در گروه مجازی و در صورت نیاز مشورت با متخصصین زنان ، اطفال ونوزادان و ارائه راهکارها مناسب  به ایشان از جمله موارد مهمی بود که در کلاس های آنلاین و گروه های مجازی به آنها پرداخته می شد.
رحیمی در پایان گفت : بخش زایشگاه بیمارستان بزرگ نفت طی سال گذشته موفقیت به کسب عناوین ویژه ای از جمله کسب نمره ۱۰۰ در بازرسی و ارزیابی پایش شیرمادر توسط معاونت بهداشتی  شرق اهواز ، کسب بالاترین نمره در آزمون های آنلاین پرسنل مامایی برگزار شده توسط معاونت درمان دانشگاه ، کسب بالاترین پوشش کلاس های آمادگی برای زایمان در مادران زایمان کرده دربین بیمارستان های دانشگاه جندی شاپور اهواز  ، احراز شرایط زایشگاه دوستدار مادر و .... شده است که همه ی این موفقیت ها به لطف خداوند متعال ، حمایت های مدیریت ارشد و تلاش و پشتکار همه ی همکاران از جمله متخصصین زنان و زایمان ، کارشناسان مامایی ، کارشناسان بهداشت خانواده و... به دست آمده است.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۲۱
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۸۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید