سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۵:۵۴
 

اخبار

گفتگو با همکار داروساز شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز

پنجم شهریور ماه ، مصادف با زادروز حکیم فرزانه، شیمیدان، طبیب و داروشناس ، محمد بن زکریای راضی در تقویم ایرانی به عنوان روز داروساز نام گذاری شده است . به مناسبت این روز با یکی از داروسازان شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز به گفتگو نشسته ایم، که در زیر می خوانید:

 

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و از سوابق کاری خود بگویید.
دکتر مانا فرهادی هستم. در سال 1381 در رشته داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز فارغ التحصیل شدم. پس از فارغ التحصیلی به مدت 2 سال در معاونت غذا و دارو استان خوزستان دوران طرح نیروی انسانی را سپری نمودم و پس از آن در سال 1383 وارد مجموعه بهداشتی درمانی نفت شدم و تاکنون نیز در بیمارستان بزرگ نفت اهواز مشغول فعالیت می باشم.

لطفا در خصوص رشته داروسازی توضیحاتی ارائه بفرمایید.
رشته داروسازی بسیار جذاب و گسترده است که بطور خلاصه شامل نحوه تولید و ساخت فراورده‌های دارویی و بهداشتی و شناخت اثربخشی آن‌ها در موجودات زنده می باشد. درواقع فرمولاسیون ساخت یک دارو شامل            یک ماده ویژه به اشکال دارویی قابل استفاده در جانداران است که می تواند به صورت قرص، شربت،آمپول و... باشد و شناخت اثرات آن دارو بر درمان بیماری نیز بر عهده‌ داروساز است.


یک داروساز چه وظایفی در قبال مردم و مراجعین و چه دغدغه های شغلی دارد؟

پس از فرموله شدن و ساخت دارو در کارخانجات دارویی و طی همه ی مراحل و تست‌های مختلف و ورود آن به چرخه سلامت جامعه، بررسی اثربخشی دارو ، عوارض جانبی ، تداخلات دارویی و نحوه صحیح مصرف دارو از وظایف دیگر داروسازان می باشد. به عبارتی علاوه بر اینکه داروسازان نقش موثر در صنعت ساخت داروها دارند در داروخانه نیز باید به این موضوع نظارت کنندکه باتوجه به سن، وزن و بیماری‌های زمینه‌ای فرد دستور صحیح مصرف دارو به بیمار داده شود به طور مثال اینکه دارو با غذا خورده شود یا قبل از غذا ، دارو جویده شود و یا ... که این موارد می تواند در اثر بخشی دارو نقش کلیدی داشته باشد.
اگر تداخلی در نسخه دیده می شود بایستی با پزشک مربوطه تماس گرفته و در این زمینه با ایشان مشورت نماید.
در بیمارستان بزرگ نفت اهواز ، چند نفر داروساز در داروخانه‌ی بخش های بستری مشغول به خدمت هستند و حضور این همکاران بسیار سودمند و موثر در روند درمان بیماران بستری است. 
باتوجه به اینکه در زمان بیماری دارو نیاز حیاتی بیمار است و جایگزینی ندارد باید به صنعت داروسازی و تامین داروهای مورد نیاز بیماران به خصوص بیماری‌های خاص توجه ویژه ای گردد. کمبود دارو و نبود مواد اولیه یا نامرغوب بودن مواد اولیه جهت ساخت داروها از دغدغه های شغلی داروسازان می باشد. وقتی بیماری به داروخانه مراجعه می نماید و با کمبود یا نبود دارو مواجه باشیم شرایط سختی برای داروساز و بیمار ایجاد می گردد زیرا پس از تشخیص بیماری در صورت نبود دارو چرخه ی درمان ناقص می ماند.
توصیه می شود همکاران پزشک به سوابق دارویی بیماران جهت دریافت داروتوجه کرده و دارو را به مقدار نیاز تجویز نمایند خصوصا در مراکزی که خدمات دارویی و درمانی به صورت رایگان ارائه می شود این امر باید مورد توجه خاص قرارگیرد.

آیا به جوان ترها توصیه می‌کنید وارد این عرصه شوند؟
برای پیشرفت در صنعت داروسازی کشور و خودکفایی در تولیدات فراورده های دارویی و بهداشتی و هم چنین ارائه خدمات دارویی با کیفیت بالای علمی در داروخانه ها و بیمارستان ها به وجود داروسازان جوان ، پرتلاش و با دانش و اطلاعات علمی به‌روز نیاز می باشد لذا توصیه می کنم دوستان جوانی که به این رشته علاقه مند هستند در انتخاب خود ثابت قدم بوده و با تلاش و پشتکار خود باعث پیشرفت کشور در زمینه های صنعت داروسازی، داروسازی بالینی ، بیمارستانی و ... شوند. همکاران داروساز  باید با شکیبایی و گشاده رویی پذیرای بیماران باشند و با صبر و حوصله توضیحات علمی و توصیه های لازم را به صورت مشاوره دارویی به مردم و مراجعین ارائه دهند. در صورت انجام صحیح این روند دربیماران آرامش روحی و روانی ایجاد می شود.


چه توصیه ای برای مراجعین به داروخانه و بیماران دارید؟ مراجعین چه مواردی را در خصوص مصرف داروها بایستی رعایت کنند؟
ازآنجائیکه دارو شمشیر دو لبه است ، مصرف بیش از اندازه یا اشتباه دارو می تواند عوارض ناگواری برای بیماران در پی داشته باشد، لذا توصیه بنده به مردم این است که به هنگام دریافت دارو چون روند نسخه پیچی زمان‌بر بوده، باید با دقت انجام شود و نسخه توسط داروساز بررسی و چک گردد، صبور بوده و به نکاتی که همکاران داروساز در هنگام ارائه دارو گوشزد می کنند توجه نمایند، اگر بیماری خاص یا حساسیت دارویی دارند و بانوانی که دوران بارداری هستند حتما به پزشک و داروساز اطلاع دهند و از مصرف خودسرانه دارو خودداری نمایند و به هیچ عنوان دارویی را که خودشان استفاده می کنند به دوستان و خویشاوندان توصیه ننمایند.

حرف آخر ...
جا دارد روز داروسازی را به همه ی همکارانم تبریک و تهنیت عرض نمایم بویژه همکاران خدمات دارویی بیمارستان نفت اهواز. برای همگی آرزوی تندرستی و بهروزی دارم و امیدوارم همواره در راه خدمت به مردم گام بردارند.


۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۵:۰۴
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۶۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید