سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۰

اخبار

از ایدزی‌ها نترسیم

هرچند زمان طولانی از بروز پدیده‌ای به نام‌ 'بیماری ایدز' و ترس اولیه ناشی از ناآگاهی از آن می‌گذرد، اما پیشرفت‌های علمی در این مدت نشان داده که ایدز نه تنها ترسناک نیست، بلکه یک بیماری عفونی قابل پیشگیری است که مبتلایان در صورت درمان و مصرف دارو می‌توانند تا پایان عمر زندگی عادی داشته باشند.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز؛ امروزه مبتلایان به ایدز بیشتر از درد بیماری از نگاه سنگین مردم رنج می‌برند، در حالی که آنان نیز بخشی از اعضای جامعه هستند که بسیاری‌شان ناخواسته و ندانسته در چنبره این بیماری گرفتار شده‌اند.

اول دسامبر برابر با دهم آذرماه روز جهانی ایدز است. روزی که تقریبا همه جهان به این بیماری توجه می‌کنند و کمتر رسانه‌ای در جهان وجود دارد که در این روز به HIV نپردازد. ولی آنچه بیشتر از روز جهانی ایدز اهمیت دارد، توجه هر روزه و آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از این بیماری است. بنابراین باید گفت که هر روز، روز جهانی ایدز است.

ایدز آتش زیر خاکستر

ایدز ( Acquired Immunodeficiency Syndrome) سندروم نقص ایمنی اکتسابی است. کلمه 'اکتسابی' تاکید می‌کند که این بیماری، ژنتیکی نیست بلکه از یک شخص آلوده به دیگری یا دیگران سرایت می ‌کند. 'نقص ایمنی' به این معنا است که این بیماری باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌‌شود. 'سندروم' هم به معنی مجموعه علایمی است که در قالب یک بیماری خودش را نشان می‌دهد و شاخص آن بیماری به‌ حساب‌ می‌ آید.

ایدز یک بیماری عفونی ویروسی است که به علت ورود ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) به بدن ایجاد شده و باعث اختلال در سیستم ایمنی می‌شود. بیماری ایدز مرحله نهایی ابتلا به اچ‌آی‌وی است و ممکن است 10 سال یا بیشتر پس از آلودگی با این ویروس اتفاق افتد.

افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌توانند سال‌ها بدون داشتن علامت، زندگی به ظاهر عادی داشته باشند و در این مدت آلودگی را به دیگران منتقل کنند. در حال حاضر ایدز بیماری کشنده‌ای نیست، بلکه بیماری عفونی مزمن قابل کنترل با دارو به شرط تشخیص است.

بیماری قرن

ایدز ناشی از HIV و دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول، بیمار ممکن است بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. بیماری در این مرحله معمولا بدون هیچ علامتی دنبال شده و وارد فاز نهفتگی می‌شود. با پیشرفت بیماری، دستگاه ایمنی بدن بیشتر درگیر شده و عفونت‌هایی در بدن ایجاد می‌شود. وقتی ایدز به مرحله سوم می‌رسد، تعداد سلول‌های T کمک کننده که نوعی از گلبول سفید هستند و در دستگاه ایمنی بدن نقش دارند به کمتر از 200 سلول در هر میکرولیتر می‌رسند.

ایدز در اوایل قرن بیستم میلادی در غرب آفریقا برای اولین بار پدید آمد و از زمان کشف آن تا سال 2009 میلادی به مرگ 30 میلیون نفر در جهان منجر شد. می‌گویند در هر ثانیه یک نفر در دنیا به HIV مبتلا می‌شود.

شیوه انتقال ویروس بیماری

HIV  از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، سرنگ آلوده به این ویروس، خون آلوده و از مادر مبتلا به جنین در طول بارداری منتقل می‌شود. استفاده از وسایل آلوده به HIV هنگام اعمالی مانند خالکوبی، طب سوزنی، سوراخ کردن گوش، ختنه و حجامت با استفاده از وسایل ضد عفونی نشده، استفاده از تیغ مشترک در آرایشگاه‌ها از جمله روش‌های انتقال این ویروس محسوب می‌شود و عرق بدن، بزاق و اشک قادر به انتقال این ویروس نیستند.

افراد با شرکای جنسی متعدد، افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، نوزادان متولد شده از مادران مبتلا، معتادان تزریقی، افرادی که خون دریافت می‌کنند، پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی از جمله کسانی هستند که در معرض خطر آلودگی به این ویروس قرار دارند.

ایدز در ایران

آمار مبتلایان به HIV در ایران چندان دقیق نیست، زیرا بخشی از این بیماران شامل معتادان و بخشی دیگر شامل افرادی می‌شوند که از طریق رابطه جنسی غیر محافظت شده به HIV مبتلا شدند و اصولا به علت مسائل فرهنگی و خانوادگی حاضر نیستند دیگران را از این موضوع آگاه کنند.

روز جهانی ایدز فرصتی برای حمایت از مبتلایان به این ویروس است. شعار این روز در سال جاری «همبستگی جهانی، مسؤولیت مشترک» در نظر گرفته شده است.

 

۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۱۷
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۲۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید