سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۱۳

اخبار

به میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز؛

جلسه هم اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلین صنعت نفت برگزار شد/ دکتر فریدنیا: پویش ملی سلامت در صنعت نفت اجرا می‌شود.

در جلسه هم‌ اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلین صنعت نفت که با حضور روسا و نمایندگان بهداشت و درمان‌های صنعت نفت جنوب و نمایندگان HSE و منابع انسانی شرکت‌های تابعه وزارت نفت در جنوب به میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز برگزار شد، به مباحثی همچون نقشه راه و برنامه‌های اتقاء سلامت شاغلین در سال ۱۴۰۳، راه‌اندازی اورژانس پیش بیمارستانی و اجرای پویش ملی سلامت در صنعت نفت پرداخته شد.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، جلسه هم‌اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلین صنعت نفت با حضور دکتر فریدنیا رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، روسای سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت ‌در جنوب، روسا و نمایندگان HSE  و منابع انسانی  شرکت های تابعه وزارت نفت در جنوب، به میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز برگزار شد.

در این جلسه دکتر بهرام دهقان رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، ضمن خیر مقدم به میهمانان ، با اشاره به اینکه حوزه سلامت کار و سلامت خانواده جز شاخصه های برتر و افتخارات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در کشور بوده و همواره به عنوان یک الگو در نظام سلامت کشور از آن یاد می ‌شود. 

وی با اشاره به نقش و اهمیت درمانگاه‌های عملیاتی در مراکز عملیاتی شرکت‌های بهره برداری منطقه گفت: در حال حاضر با توجه به توسعه مراکز صنعتی و تاسیسات نفت و گاز در منطقه، شرکت‌های نفت و گاز اروندان ، کارون و مارون درخواست توسعه درمانگاه‌های عملیاتی را داشته‌اند که ما در تلاش هستیم با ایجاد مراکز جدید و استقرار EOC بهداشت و درمان صنعت نفت در مناطق عملیاتی پرتراکم در شرکت‌های تابعه وزارت نفت در جنوب ، بتوانیم همواره بیش از پیش پشتیبان صنعت و عملیات نفت باشیم.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با اشاره به گستردگی تاسیسات و مراکز صنعتی شرکت‌های تابعه وزارت نفت در استان خوزستان و استان‌های همجوار گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب موضوع عقد قرارداد و استقرار آمبولانس هوایی و بالگرد امداد به نتایج بسیار خوبی رسیده و در صورت بروز حوادث صنعتی ، انتقال مصدومین و ارائه خدمات درمانی با سرعت بسیار بیشتری نسبت به گذشته صورت می‌گیرد.

درادامه این نشست دکتر فریدنیا رئیس HSE و سلامت کار سازمان یهداشت و درمان صنعت نفت اظهار کرد: طراحی یک نقشه راه برای سال ۱۴۰۳ در حوزه بهداشت و درمان و HSE برای ایجاد برنامه‌های مشترک ضروری بوده چرا که با وجود برنامه و اهداف مشخص، نتایج بهتری در این حوزه‌ها حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین هدف نشست‌های اینچنینی رفع موانع و مشکلات حوزه سلامت کار و ارتقاء سلامت کارکنان است گفت: برای اجرای برنامه های عملیاتی ارتقاء سلامت شاغلین همکاری همزمان واحدهای سلامت کار بهداشت و درمان‌های صنعت نفت و HSE و منابع انسانی شرکت‌ها مورد نیاز است و اگر هر کدام از این بخش‌ها وظایف خود را به درستی انجام ندهد ، هدف نهایی که پیشگیری از ابتلا شاغلین به بیماری‌ها و ارتقاء سلامت ایشان رخ نخواهد داد و این سه مجموعه حلقه‌های بهم پیوسته در حفظ و ارتقاء سلامت شاغلین هستند.

دکتر فریدنیا به اهمیت دسترسی به نتایج آزمایش و معاینات دوره‌ای اشاره کرد و گفت: ایجاد دسترسی برای کارکنان بهداشت و درمان به منظور تصمیم‌گیری بهتر و دریافت کامل اطلاعات از دیگر مواردی است که در سازمان بهداشت و درمان صنعت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به دنبال ایجاد آن هستیم.

وی بر گسترش سیستم اتوماسیون برای گردش اطلاعات و سهولت در امور تاکید و اضافه کرد: شاخص‌های HSE در آینده تغییر خواهد کرد تا پرسنلی که وضعیت سلامت آن‌ها در مرحله‌ی بحرانی قرار دارد،  مورد توجه بیشتری قرار‌گیرند. 

وی به بهبود خدمات به شاغلین در مناطق عملیاتی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی جهت اجرای پویش ملی سلامت ( کنترل فشار خون و قند خون) در صنعت نفت در حال انجام است.

 

تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی درمان را آسان‌ترمی‌کند

در ادامه این جلسه دکتر شفیع‌زاده رئیس طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ضمن تبیین شاخص‌های سلامت عمومی شاغلین اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ از ۲۴ هزار نفر شاغلین تحت پوشش بهداشت و درمان اهواز، حدود ۱۵ هزار نفر که ۶۳ درصد جمعیت شاغلین را شامل می‌شوند، معاینات دوره‌ای از جمله بررسی فشار خون، اضافه وزن و چاقی، قند خون و نظایر آن را انجام دادند.

دکتر شفیع‌زاده تلاش برای بهبود وضعیت کنونی سلامت شاغلین را اولویت دانست و گفت: آموزش در مراحل اولیه تاثیرگذار بوده و تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی و غربالگری ،درمان را آسان‌تر می کند. 

 

لزوم توسعه ورزش‌های همگانی بین کارکنان

در ادامه دکتر احمدی رئیس سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران نیز به ارائه آمار معاینات دوره‌ای پرداخت و گفت: در نیمه اول امسال، ۹۵ درصد شاغلین تحت پوشش این منطقه مورد معاینات دوره‌ای قرار گرفتند که کمتر از ۵ درصد در رده افراد دارای محدودیت‌ بودند و ۳۸ درصد نیز دارای بیماری‌های مزمن غیرواگیر دار بودند.

وی همچنین بر لزوم افزایش آگاهی شاغلین در خصوص خود مراقبتی، کاهش استرس‌های شغلی و توسعه برنامه‌های ورزش همگانی به منظور افزایش سطح سلامت ایشان تاکید کرد.

 

لزوم توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی

در ادامه دکتر طاهری رئیس سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری اظهار کرد: از تعداد ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان این شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵ درصد معاینات دوره‌ای را انجام دادند.

وی همچنین اطلاع‌رسانی مکرر از طریق پیامک برای کارکنانی که دارای بیماری‌های مزمن غیر واگیر از جمله فشار خون و قند خون برای یادآوری و پیگیری درمان به ایشان را بسیار با اهمیت دانست.

طاهری افزایش بیماری‌های مزمن غیرواگیردار به عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر حتی در سنین پایین را یک زنگ خطر دانست و خواستار اجرای راهکارهای مقابله با آن به صورت گسترده شد.

 

سپس دکتر مدیح رئیس سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان نیز از پوشش ۸۶ درصدی شاغلین در معاینات دوره‌ای سال ۱۴۰۱ خبرداد و گفت: راه‌اندازی کلینیک ورزشی تخصصی از جمله موضوعاتی است که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بایستی نگاه ویژه به آن داشته باشد و مباحث ورزشی را به صورت علمی و به‌روز به کارکنان آموزش دهد.

 

در ادامه این نشست روسا و نمایندگان HSE و منابع انسانی شرکت های تابعه وزارت نفت در جنوب به بیان مشکلات شاغلین در حوزه سلامت کار و درمانگاه‌های عملیاتی واقع در مناطق صنعتی پرداختند.

 

افزایش تعداد درمانگاه‌های عملیاتی و تجهیز آن‌ها برای انجام معاینات مرتبط با حوزه سلامت کار ، استفاده از پزشکان متخصص در معاینات دوره‌ای و ارجاع سریع کارکنان پس از تشخیص اولیه بیماری به پزشکان متخصص مربوطه ، دسترسی کارکنان به نتایج آزمایشات و معاینات طب صنعتی ، پیگیری فرآیند درمان کارکنان پس از تشخیص مراحل مختلف بیماری ، ارائه طرح‌های تشویقی و تنبیهی برای معرفی کارکنان در معاینات دوره‌ای و عقد قرارداد با مراکز ترک اعتیاد از جمله موضوعاتی بود که در این نشست به آن اشاره شد.

فعال سازی اورژانس هوایی جهت انتقال سریعتر مصدومین در حوادث صنعتی، ارتقاء تجهیزات آمبولانس‌های مستقر در مناطق عملیاتی، توجه به مسائل روحی روانی کارکنان شاغل در نواحی صنعتی و عملیاتی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه و درمانی مورد نیاز از دیگر مسائلی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

اجرای مانور در شرکت‌های نفت و گاز منطقه جهت آماده سازی تیم‌های امدادی

در ادامه دکتر دلپسند رئیس اورژانس پیش بیمارستانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، به راه‌اندازی و استقرار تیم واکنش سریع فوریت‌های پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز اشاره کرد و گفت: اجرای مانور آموزشی در شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون و مارون، استفاده از سیستم تریاژ در مانورهای انجام شده، استفاده از ظرفیت اورژانس هوایی در مانورها جهت انتقال مصدومین و ... از جمله اقداماتی است این بهداشت و درمان در راستای آماده سازی تیم‌های امدادی و عملیاتی در هنگام مواجهه با حوادث صنعتی انجام داده است.

وی به لزوم استقرار اتوبوس آمبولانس در منطقه اهواز و گچساران اشاره کرد و افزود: ایجاد پایگاه‌های بهداشت و درمان در نزدیکی مناطق عملیاتی و دور دست، راه‌اندازی EOC بهداشت و درمان در مناطق عملیاتی، توسعه مراکز درمانی و پزشک‌یاری در مناطق تحت پوشش شرکت‌های نفتی تابعه در جنوب از جمله مواردی است که باید با همکاری شرکت‌های نفتی منطقه و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام گردد. 

وی همچنین از راه‌اندازی EOC بهداشت و درمان صنعت نفت در مناطق عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در آینده نزدیک خبرداد.

 

گفتنی است در این نشست 6 ساعته روسا و نمایندگانی از HSE و منابع انسانی شرکت‌ ملی مناطق نفتخیز جنوب ، شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون ، گچساران، آغاجاری، مسجد سلیمان ، شرکت نفت و گاز اروندان ، شرکت خطوطه لوله و مخابرات منطقه خوزستان، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ، شرکت گاز استان خوزستان، شرکت انتقال گاز منطقه 1، پالایشگاه گاز بیدبلند و نمایندگانی از بهداشت و درمان‌های صنعت نفت در جنوب حضور داشتند.

هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 18
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 17
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 16
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 15
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 14
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 13
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 12
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 11
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 10
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 9
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 8
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 7

هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 6
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 5
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 4
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 3
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 2
هم اندیشی بهداشت و درمان و HSE 1

۲۶ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۵
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۳۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید