سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۵

اخبار

آمادگی مراکز درمانی در نوروز

خدمات درمانی در ایام نوروز از حرکت نمی ایستد و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در کنار دیگر وظایف، تلاش خود را برای ارائه خدمات بهتر در این ایام بیشتر می کند. از آن جمله می توان به افتتاح سه بیمارستان در مناطق آبادان، گچساران و سرخس، اخذ نوبت دهی اینترنتی، حذف دفترچه، تسریع در روند ساخت بیمارستان نفت تهران و... اشاره کرد. این تنها بخش کوچکی از فعالیت های این سازمان به شمار می رود. خبرنگار «مشعل» گفت وگویی با سید علی جزایری، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در روزهای پایانی سال انجام داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

 

با ورود به سال نو و افزایش مسافرپذیری برخی مناطق، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت چه برنامه هایی در نوروز در دستور کار دارد؟

 

خدمات درمانی به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تبدیل می شود. در خدمات مستقیم، درمانگاه های شبانه روزی فعال هستند و در ارائه خدمات غیرمستقیم نیز با خرید خدمت و بیمه گری، مراکز طرف قرارداد در این ایام فعال هستند و خدماتمان پیوسته ادامه دارد و قطع نخواهد شد، ضمن آنکه شرایط مناطق مسافر پذیر مانند مشهد و محمود آباد را پیش بینی کرده ایم و در ایام خاص مانند نوروز آمار مراجعه کنندگان به دو صورت ثابت و متغیر است؛ از این رو برنامه ریزی لازم برای تامین دارو و نیروی انسانی شده است.

 

شما از شهریورماه امسال به عنوان مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت منصوب شده اید، در این چند ماه چه اقدام های مهمی انجام داده اید؟

 

از آغاز انتصاب بنده تاکنون اقدام های قابل توجهی صورت گرفته است، اما باید گفت هیچگاه نمی توان برای خدمات درمانی، حد و مرزی در نظر گرفت. از زمان ورود به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به تمامی مناطق سفر کرده و در جریان مسائل آنها قرار گرفته ام و با مراکز درمانی و مدیران مناطق نیز نشست هایی داشته ام. در بازدیدهای صورت گرفته، نیازها ارزیابی شده است. مصداق این موضوع، دسترسی به اورژانس هوایی است که برای مناطق نفت خیز جنوب طی تفاهم نامه ای با ارتش این منطقه، اکنون یک فروند هلیکوپتر امداد در اختیار بیمارستان نفت اهواز قرار گرفته است و تمام مناطق نفت خیز جنوب را تحت پوشش دارد. تجهیزات پزشکی کامل در این بالگرد مانند دی سی شوک، دستگاه اکسیژن و مانیتورینگ لحاظ شده است و از ویژگی های این بالگرد می توان به جابه جایی 6 مصدوم با برانکارد یا 3 برانکارد و 4 مصدوم سرپایی اشاره کرد. شعاع پروازی این بالگرد نیز در محدوده استان خوزستان است.ضمن آنکه در این قرارداد ذکر شده در صورت افزایش تعداد آسیب دیده ها در یک منطقه، ارتش هواپیمایی برای جابه جایی با ظرفیت 30 نفر را در اختیارمان خواهد گذاشت.همچنین مناطقی مانند ماهشهر و آبادان را که زیرمجموعه مناطق نفت خیز جنوب نیستند را نیز تحت پوشش داریم. مذاکراتی نیز برای مناطق عسلویه و بوشهر انجام داده ایم، تا در صورت بروز حادثه بتوانند از خدمات اورژانس هایی مناطق نفت خیز جنوب استفاده کنند.

 

افزون بر مواردی که اشاره شد، چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

 

تکمیل ظرفیت تخصص ها و کلینیک های تخصصی را نیز آغاز کرده ایم. در مراکز درمانی که متخصص کم است، فارغ از مناطقی که دانشگاه علوم پزشکی متخصص در آن مناطق دارد، باید تامین نیرو صورت گیرد. اکنون در بیمارستان بزرگ نفت تهران نیز جراح متخصص مغز و اعصاب مقیم به صورت 24 ساعته داریم، ضمن آنکه به دنبال جذب و توسعه بخش دندانپزشکی هستیم. در این زمینه برای بهداشت و درمان صنعت نفت تهران به دنبال تحویل ساختمانی برای پلی کلینیک دندانپزشکی هستیم. بهداشت و درمان صنعت نفت، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و باعث کندی در چرخه پیشرفت شده است و اکنون نگاه مثبت وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران باعث شده تا دستمان برای ارائه خدمات بیشتر به مراجعه کنندگان بازتر شود.با توجه به اینکه ماهیت بهداشت و درمان خدماتی است، نمی توان رضایتمندی 100 درصدی از خدمات گیرندگان را داشته باشیم. اما در تلاش برای ارائه بهترین خدمات درمان به کارکنان شاغل در صنعت نفت هستیم. این روند باعث افزایش کیفیت در مجموعه می شود.

 

اکنون شاهد هستیم که برخی خدمات برای نخستین بار است که در سطح سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت صورت گرفته، لطفا در مورد این خدمات توضیح دهید؟

 

در زمینه اولین های اقدام ها می توان به ارتباط تلفنی مستقیم مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با خدمات گیرندگان اشاره کرد. جنبه مثبت آن نیز ارتباط مستقیم مدیرعامل سازمان با خدمات گیرندگان است و گوش شنوای خدمات گیرندگان در بازگویی مشکلاتشان است.نوبت دهی اینترنتی نیز به صورت پایلوت برای نخستین بار در سطح بهداشت و درمان صنعت نفت تهران در نظر گرفته شده است و در دیگر مناطق نیز گسترش خواهد یافت.

هدف از راه اندازی این سامانه اخذ نوبت در تمام ساعات شبانه روز، صرفه جویی در زمان و عدم انتظار تلفنی، سهولت در کاربری و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پزشکان است. ایجاد کال سنتر و سامانه 1519 نقش موثری در رضایت بیماران و نوبت دهی کلینیک ها، پاراکلینیک و بخش های بیمارستانی داشته است و با توجه به رشد تعداد تماس ها تمام تلاش ما این است که افزایش تعداد تماس ها کیفیت کار را کاهش ندهد؛ به همین منظور، علاوه بر سامانه تلفنی ۱۵۱۹، سامانه نوبت دهی اینترنتی را راه اندازی کردیم که امیدواریم موجب افزایش میزان رضایتمندی جمعیت تحت پوشش شود.

 

مطالبی که به آن اشاره شد بیشتر مرتبط با مباحث زیر ساختی است، در زمینه سلامت محور بودن چه طرح ها و برنامه های در دستور کار دارید؟

 

در زمینه بیمار محور بودن نیز به دنبال کسب نیاز بیماران هستیم و در تهران نیز بعد از ترخیص بیمار با او تماس گرفته و سوالاتی بر اساس استانداردهای بین المللی پرسیده می شود و با این روش می توان رتبه بیمارستان را محاسبه کرد. یکی از مزایای این روش، جمع آوری مشکلات و مستند سازی و تلاش جهت رفع آنهاست. با این روش خودمان به دنبال مشکلات و رفع آنها می رویم و می توانیم سطح کیفیت خدمات را افزایش دهیم. اکنون بهداشت و درمان صنعت نفت تهران به دلیل در برگیری بیشتر افراد تحت پوشش به عنوان پایلوت انتخاب کرده ایم و در صورت رضایتمندی مخاطبین در دیگر مناطق نیز اجرایی خواهد شد.همچنین در خصوص بهداشت خانواده و سلامت در کشور اول هستیم و در زمینه پزشکی خانواده بطور میانگین بالای 75 درصد خدمات گیرندگان تحت پوشش قرار دارند و بیش از 90 درصد برخی مناطق تحت پوشش سلامت خانواده هستند. در زمینه طب صنعتی نیز در میان دیگر دستگاه های اجرایی اولین هستیم و سال گذشته برای 117 هزار و 54 نفر معاینات سلامت صورت گرفته است.

 

تاریخ اعتبار حذف دفترچه خدمات درمانی تا دی ماه 1400 بوده و بنا به دلایلی این کار تا کنون صورت نگرفته است، در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

 

 با حذف دفترچه خدمات درمانی و الکترونیکی شدن نسخ می توان قاچاق دارو را مهار کرد. تا قبل از این کار یارانه دارو را دولت به کارخانه دار پرداخت می کرد. با الکترونیک شدن نسخ دیگر ارز با قیمت پایین به تولید کننده داده نمی شود بلکه برای تامین مواد اولیه با ارز مشابه بازار آزاد داده می شود. برای این کار سازمان تامین اجتماعی را الگو قرار داده ایم. این سازمان برای تایید نسخ الکترونیک موارد را به سازمان غذا و دارو گزارش می دهد و یارانه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود.

همچنین برای این کار با یک شرکت خصوصی قرار داد بسته ایم تا اطلاعات افراد تحت پوشش را وارد سیستم کنند و تنها با ذکر کد ملی بیمار در سرنسخه پزشکان می توان وارد سیستم الکترونیک شد.

باید این اطمینان را داد، دفترچه خدمات درمانی دارای اعتبار است و برای تمدید آن نیازی به مراجعه حضوری نیست و می توان به صورت الکترونیک این کار را انجام داد.

دفترچه ها حذف و جمع آوری نمی شود و برای سهولت کار تنها کد ملی بیمار در سر نسخه ها کافی است. چاپ مجدد دفترچه بیمه نخواهیم داشت و مخاطبین تا زمانی که بخواهد می توانند دفترچه فیزیکی خودشان را در دست داشته باشند.

 

ارائه خدمات در قالب مسئولیت اجتماعی برای جامعه بومی مناطق یکی از موارد تاکید شده از سوی وزارت نفت است، در این زمینه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت چه گام هایی برداشته است؟

 

نمی توان برای ارائه خدمات درمانی مناطق میان کارکنان صنعت نفت و بومیان حد و مرزی در نظر گرفت، از این رو بر خود واجب می دانیم تا در مناطقی که دسترسی به دریافت خدمات درمانی کم است، شرایطی جهت توسعه خدمات به آنها فراهم کنیم و مصداق این امر ارائه خدمات درمانی به 22 هزار و 954 نفر بیمار بستری غیرشرکتی در سال 1401 است که در سطح مناطق عملیاتی صورت گرفته است. در خدمات سرپایی نیز 313 هزار و 601 مورد در سال 1401 داشته ایم. بیمارستان نفت در برخی شهرها تنها بیمارستان است و علاوه بر ارائه خدمات به کارکنان خود به بومیان منطقه نیز خدمات ارائه می دهد. اکنون بیمارستان جم 120 هزار نفر جمعیت را تحت پوشش دارد که ضریب اشغال تخت بومیان این شهرستان، بالای 85 درصد است. تلاش داریم تا حضورمان در مناطق نیز آورده داشته باشد.همچنین باید گفت که سال 1402 از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، 88 اردوی برای مناطق کمتر برخوردار برگزار شده است.

 

ماندگاری نیروهای متخصص و علاقه مندی در ماندن آنها یکی از مواردی است که بهداشت و درمان همواره با آن روبه رو است، برای تسهیل در این کار چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

 

عمده مشکل ما در مناطق عملیاتی تامین و نگهداری نیروی متخصص است. برای علاقه مندی و ماندن آنها در مناطق در نظر داریم تا پرداختی ها را افزایش دهیم. این کار را برای جراح مغز و اعصاب بیمارستان بزرگ نفت اهواز انجام داده ایم و اکنون در این زمینه پزشک مقیم داریم.

 

برای کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت و افزایش سطح رضایتمندی آنها چه خدماتی در نظر گرفته اید؟

 

ما شرمنده کارکنان هستیم. در چارت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بیش از 5 هزار نفر نیروی انسانی در نظر گرفته شده، اما تعداد نیروهای فعال بسیار کمتر از این میزان است. برای رفع آن بازنگری چارت سازمانی را داریم، ضمن آنکه در بهداشت و درمان یکسری پرداختی های خاص مانند کارانه پزشکان و پرستاری و حق عفونی بروز رسانی نشده است، به دنبال آن هستیم تا آنچه را مجموعه دولت تصویب می کند، برای کادر درمان نیز لحاظ کنیم تا بتوانیم کمبود نیروها را جبران کنیم.

 

  در زمینه نیروهای ارکان ثالث چه خدمات در نظر گرفته شده است؟

 

بیمه پایه ارکان ثالث تامین اجتماعی است و به صورت مستقیم تحت پوشش ما نیستند. برای استفاده آنها از خدمات درمانی صنعت نفت، بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده تا بتوانند از خدمات ما استفاده کنند.

 

برای سال آینده چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

 

 سال 1403 یکی از برنامه های ما تکمیل تجهیزات و نیروهای انسانی در مجموعه هاست، برای این کار یکسری اولویت بندی در نظر گرفتیم و تجهیز نرم افزارها و روند تکمیل جذب نیروهای متخصص را دنبال می کنیم، ضمن آنکه در جذب نیروهای متخصص و غیر متخصص نیز مشکل داریم و بعد از بازنشستگی یک نیروی رسمی نمی توان برای آن جایگزینی در نظر گرفت.همچنین سال آینده تا هفته دولت سه بیمارستان افتتاح خواهند شد، یکی از آنها بیمارستان آبادان است که نزدیک به 10 ساله متوقف شده بود و اکنون در حال انجام است. دیگری بیمارستان گچساران است که بعد از سال ها مجدد ساخت آن شروع شده است. برای ایجاد بیمارستان سرخس نیز مجوزهای لازم اخذ و تفاهم نامه منعقد شده است. اکنون ساختمان آن تمام و تجهیزات گرفته شده است و به محض گرفتن مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورسال آینده نیز راه اندازی خواهد شد.موضوع دیگر این است که همسو با توسعه مراکز نفتی، بحث درمان نیز دیده خواهد شد.. اگر جایی پالایشگاه و تاسیسات نفتی ایجاد می شود، باید مرکز پزشک یاری نیز در نظر گرفته شود.برای بیمارستان تهران نیز زمینی را که مجوز آن در سال 1386 گرفته شده است، دنبال می کنیم و اکنون در حال افزایش روند اداری است. امیدواریم سال آینده شاهد کلنگ زنی و ساخت آن باشیم.

 

در پایان اگر مطلبی باقی مانده لطفا توضیح دهید ؟

 

بهداشت و درمان صنعت نفت یک واحد پشتیبان کننده است. تلاش داریم تا همکارانی که به میدان صنعت نفت وارد می شوند، اطمینان داشته باشند که در صورت بروز حادثه مجموعه به آنها خدمات درمانی می دهد.

همچنین باید همکاران اقماری اطمینان خاطر داشته باشند که خانواده هایشان پوشش درمانی مناسبی دارند و تمام تلاشمان خود را در زمینه می کنیم. بهترین ها را برایشان ایجاد کنیم. بابت کمبودهایی که هست عذرخواهی می کنیم. زیرا برخی کمبود ها به دلیل قوانین بالادستی است و ما نمی توانیم در آن دخل و تصرفی داشته باشیم و تعرفه های ما نیز بر اساس مصوب هیئت دولت است. امیدوارم همکاران ما در بهداشت و درمان صنعت نفت سال خوبی پیش رو داشته باشند.

نوروز سازمان

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ۰۹:۵۷
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید