سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۱۳

اخبار

گرامیداشت روز روانشناس و مشاور

سبهانی : موفقیت اصلی مرکز سلامت روان در ایام شیوع ویروس کرونا تهیه کلیپ های آموزشی جهت حفظ روحیه کادر درمانی بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، نهم اردیبهشت ماه (28آوریل ) به نام روز ملی روانشناس و مشاور نامگذاری شده است ، به همین مناسبت ضمن تبریک به همکاران روانشناس بهداشت و درمان ، عملکرد مقایسه ای دو سال اخیر مرکز مشاوره و سلامت روان معاونت بهداشت و طب صنعتی را از سعید سبهانی مسئول این مرکز جویا شدیم.

سبهانی در ابتدا با بیان تاریخچه مرکز مشاوره گفت : مرکز سلامت روان اهواز در سال 1385 فعالیت خود را آغاز نمود و طی این سالها با جذب نیروهای روانشناس آموزش دیده در زمینه های مختلف بر توان و خدمات خود افزود.

وی گفت : این مرکز در سه حیطه ارائه خدمات مشاوره فردی ، آموزش به کارکنان و خانواده های صنعت نفت و انجام کارهای پژوهشی فعالیت می کند.

سبهانی افزود : ارائه خدمات مشاوره فردی در زمینه های خانواده،بالینی،کودک و نوجوان،تحصیلی،اعتیاد،ازدواج می باشد.

مسئول مرکز سلامت روان اهواز با بیان افزایش میزان ارائه خدمات در طی سالهای اخیر گفت : در سال 97 به 13% از جمعیت تحت پوشش خدمات مشاوره ای ارائه نموده ایم و در سال 98 توانسته ایم باین خدمات را به 15% جمعیت تحت پوشش ارائه نماییم.

وی تصریح کرد : علت اصلی رشد میزان ارائه خدمات مشاوره ای در وهله ی اول احساس نیاز جمعیت تحت پوشش است ، زیرا جامعه تحت پوشش ما روز به روز به مساله بهداشت روان و آسیبهای اجتماعی نوپدید بیشتر آشنا می شوند و تمایل به دریافت خدمات مشاوره ای دارند.

سبهانی با تشریح فعالیت های مختلف مرکز سلامت روان گفت : طی 15 سال فعالیت این مرکز آمار خودکشی و بزه های خانوادگی از جمله ضرب وشتم خانواده و طلاق و... کاهش نسبی داشته است.


سبهانی با بیان فعالیت های آموزشی ارائه شده به جمعیت تحت پوشش گفت :  در سال 97 با تشکیل 25 کارگاه و 60 جلسه آموزشی بصورت کنفرانس ، سخنرانی وکلاس توانسته ایم 5748 نفر را به طور مستقیم آموزش دهیم که شامل کارکنان ، خانواده ها وفرزندانشان بوده است و برای اجرای این آموزش ها از ظرفیت مدارس تحت پوشش صنعت نفت و اماکن مسکونی شهرک نفت ، نیوساید وکارون بهره برده ایم. در سال 98 نیز ، 30 کارگاه آموزشی و 32 کلاس آموزشی بصورت کنفرانس برگزار نموده وتوانستیم 3207 نفر را آموزش دهیم.

وی در خصوص پرسنل شاغل در مرکز سلامت روان گفت : این مرکز دارای یک روانپزشک بصورت تمام وقت ، یک روانشناش متخصص بالینی ، 3 دکترای روانشناسی و 2 کارشناس ارشد روانشناسی می باشد که درزمینه های مشاوره فردی ، آموزش بازی درمانی ، نرو فید بک تراپی ،ریلکس تراپی و... ارائه خدمت مینمایند.

وی افزود : کلیه معاینات صنعتی در بخش روانشناسی و روانپزشکی در این مرکز انجام میشود.

سبهانی در خصوص نحوه فعالیت مرکز سلامت روان با شیوع ویروس کرونا گفت : به دستور مدیریت بهداشت و درمان اهواز و با توجه به اهمیت تامین سلامت روان کارکنان صنعت نفت وخانواده هایشان از ابتدای سال جاری  ارائه خدمات مشاوره فردی بصورت تلفنی با 2 خط ارتباطی    ٦٤٧٦٢ و  ٣٤٤٤٩٩٣٤ در مرکز سلامت روان بهداشت وطب صنعتی اهواز فعالیت خود را آغاز کرد و بطور میانگین بین 5 تا 8 نفر در روز با این مرکز تماس گرفته که بیشتر مشاوره ها در خصوص اضطراب وافسردگی بین اعضای خانواده به علت طولانی شدن قرنطینه و در کنار هم بودن می باشد .

مسئول مرکز سلامت روان افزود : با شیوع بیماری کووید 19 ، جهت کاهش استرس کادر درمانی آموزش هایی به صورت حضوری  در بیمارستان بزرگ نفت و مراکز سلامت خانواده به همکاران ارائه شده و همچنین کلیپ های متنوعی با مباحث روانشناسی تهیه شده که از طریق روابط عمومی در سایت سازمان بارگزاری شده است.

وی در پایان گفت : یکی از موفقیتهای مرکز سلامت روان فعالیت روانشناسان این مرکز در فضای مجازی است  که با تهیه ی کلیپ های آموزشی توانسته اند در جهت حفظ روحیه کادر درمانی و جمعیت تحت پوشش گام های موثری بردارند.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۸:۳۵
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۹۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید