سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۵۲
 

اخبار

کاهش 10 درصدی شاخص سزارین نخست زا در بیمارستان بزرگ نفت اهواز

رحیمی : خواست مادر در انتحاب زایمان طبیعی مهم‌ترین عامل تأثیرگزار بر شاخص سزارین است.

 

به مناسبت شانزدهم اردیبهشت ماه (5 می ) روز جهانی ماما به سراغ همکاران بخش زایشگاه رفتیم تا عملکرد یک سال گذشته ایشان را جویا شویم.

آرتمیز رحیمی مسئول بخش زایشگاه ضمن بیان اینکه هدف گروه مامایی بالا بردن سطح سلامت مادر و نوزاد و درنتیجه حفظ سلامت جامعه است گفت : سلامت مادر و نوزاد در گرو ارائه مراقبت‌های صحیح دوران بارداری و انجام زایمان ایمن (کاهش سزارین بدون اندیکاسیون علمی) می‌باشد.

رحیمی گفت : هم‌راستا با اهداف تعیین شده وزارت بهداشت مبنی بر کاهش 10درصدی شاخص سزارین نخست‌زا ، راهکارهای مناسب برای رسیدن به این هدف مورد بررسی قرار گرفت .

وی تاکید کرد : بدون شک خواست مادر در انتحاب زایمان طبیعی مهم‌ترین عامل تأثیرگزار بر شاخص سزارین است.

رحیمی افزود : در راستای کاهش 10درصدی شاخص سزارین نخست‌زا ، پربارتر کردن کلاس‌های آمادگی برای زایمان، جذب بهتر مادران و برقراری ارتباط مؤثرتر به عنوان هدف تعیین شد و در جهت اجرای آن اقدامات زیر انجام گرفت :
زیباسازی فضای آموزشی کلاس‌ها ،
تأسیس کتابخانه جهت ارائه کتاب‌های آموزشی آمادگی برای زایمان مورد تایید اداره سلامت مادران،
نمایش انیمیشن های آموزشی زایمان طبیعی ،
تشکیل کلاس‌ها در مراکز سلامت خانواده پرمراجعه ،
 مشارکت کلیه همکاران زایشگاه در اجرای کلاس‌ها برای آشنایی مادران و برقراری ارتباط مؤثرتر با پرسنل مامائی عامل زایمان طبیعی

رحیمی در ادامه گفت : به منظور کاهش اضطراب و افزایش اعتماد مادران به تیم مامایی بیمارستان بزرگ نفت اهواز ، از مادرانی که زایمان طبیعی داشتند دعوت کردیم تا با حضور در کلاسهای آمادگی زایمان طبیعی تجربیات خود را با دیگر مادران به اشتراک بگذارند و به پرسش های مادران در کلاس ها پاسخ دهند.

مسئول بخش زایشگاه بیمارستان برگ نفت ضمن اشاره به نقش همسران در همراهی و آرامش بخشی به مادران باردار گفت : کلاس‌های آموزشی همسران به شکل ماهیانه و با هدف حمایت عاطفی بهتر مادران و آمادگی پدران جهت نقش تأثیرگزارتر در اتاق زایمان و همراهی مادر برگزار می شود.

وی در خصوص تشکیل کلاس های آموزشی بهداشت روان در دوران بارداری گفت : این کلاس‌ها با همکاری روانپزشکان و روانشناسان بیمارستان بزرگ نفت اهواز و با هدف برقراری ارتباط بهتر ، برطرف کردن نگرانی‌ها، آموزش روش‌های کاهش اضطراب و پاسخگوئی به سؤالات ایشان برگزار گردید. بازخورد شرکت‌کنندگان حاکی از افزایش آرامش و اعتماد به سیستم درمانی نفت بود.

رحیمی افزود : یکی از بزرگترین دلایل ترس مادران از زایمان طبیعی در طول تاریخ درد بوده است به همین جهت به همت ریاست بیمارستان و با پیگیری خانم دکتر امیرپور (مدیر گروه زنان و زایمان) روش کاهش درد داروئی با استفاده از گاز آنتونکس برای اولین بار راه‌اندازی شد که خود نقش بسزایی در کاهش آلام مادران داشته است.

وی با تجلیل از پرسنل ماهر و با تجربه بخش زایشگاه گفت : با همکاری واحد آموزش در سال گذشته همه ی پرسنل مامائی بخش زایشگاه در دوره های زایمان فیزیولوژیک شرکت کردند.

رحیمی در ادامه بیان کرد : در سال گذشته موفق شدیم مطابق با دستور العمل های کشوری ترویج زایمان طبیعی ، میزان سزارین نخست‌زا را 10درصد کاهش داده و در راستا اهداف تعیین شده وزارت بهداشت قدم برداریم.

وی تاکید کرد : این مهم جز با همکاری و تلاش رئیس بخش زنان و زایمان ، خانم دکتر امیرپور و دیگر متخصصین زنان، مسئول بخش زنان و زایمان خانم سلیمانی و همکاران تلاشگر بخش زنان و زایمان و زایشگاه، همکاران گروه بهداشت خانواده میسر نبود.

وی تصریح کرد : کاهش آمار سزارین نخست زا  به این دلیل موجب افتخار است که طی این یکسال هیچ مادر و نوزادی به دنبال زایمان طبیعی دچار عارضه یا صدمه جدی نشد.

رحیمی در ادامه با بیان نحوه مدیریت کلاس های آموزشی مادران در بحران کرونا گفت : همزمان با شروع بیماری کورونا و تعطیلی کلاس‌های آمادگی برای زایمان جهت پیشگیری از هر گونه تجمع و نیاز به ارتباط و اطلاع‌رسانی صحیح به مادران ، برای مادران باردار گروه هایی در فضای مجازی تشکیل دادیم.

وی تشریح کرد : در این گروه های مجازی مطالب مربوط به کلاس‌های آمادگی برای زایمان شامل ورزش‌های دوران بارداری، تغذیه سالم، مراقبت از نوزاد و آموزش شیردهی و دستورالعمل‌ها و روش‌های پیشگیری از بیماری کووید 19 مورد تأیید وزارت بهداشت به طور کامل به صورت فایل های تصویری ، متنی و صوتی به مادران ارائه می شود.

رحیمی افزود : پاسخگوئی به مشکلات مادران به شکل شبانه‌روزی صورت میگیرد تا از مراجعه غیرضروری ایشان به بیمارستان کاسته شود. به علاوه جهت مراجعات ضروری مادران به مراکز درمانی (مراکز سلامت خانواده و بیمارستان نفت) در ایام شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی لازم انجام شده و اطلاع‌رسانی زمان و نحوه مراجعه در گروه های مجازی انجام می شود.

رحیمی در پایان گفت : در کنار همه ی آموزش ها و تاکید بر پیشگیری از تردد های غیر ضروری و عدم حضور در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد ، علائم خطر دوران بارداری به همه ی مادران آموزش داده شده و تاکید شده که در زمان بروز خطر به موقع به بیمارستان مراجعه نمایند.

روز ماما4
روز ماما3
روز ماما2
روز ماما

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۴:۳۸
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۲,۲۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید