سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۳۷

اخبار

مدیریت و ساماندهی کلینیک های تخصصی بیمارستان بزرگ نفت اهواز در بحران کرونا

مسئول پرستاری کلینیک های تخصصی بیمارستان بزرگ نفت اهواز ، نحوه ارائه خدمات تخصصی ، از آغاز بحران کرونا تاکنون را تشریح کرد.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، از اسفند ماه 98 و با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشورمان ، طبق پروتکل های  ابلاغی و برای حفظ سلامت جمعیت تحت پوشش و پیشگیری از تردد غیر ضروری در مراکز درمانی ،  فعالیت کلینیک های تخصصی بیمارستان بزرگ نفت اهواز محدود شد و کلینیک های تخصصی غیر اورژانس تعطیل و اعمال جراحی غیر اورژانس (الکتیو) نیز کنسل شد. در خصوص مدیریت و ساماندهی کلینیک های تخصصی در بحران کرونا با لعیا بهرامی مسئول پرستاری کلینیک های تخصصی گفتگویی انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

بهرامی در ابتدا با  بیان اینکه تغییر برنامه روتین کلینیک های تخصصی با توجه به پروتکل های ابلاغی و در جهت حفظ سلامت مراجعین و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا بوده است گفت : از ابتدای اسفند ماه 98 علی رغم کنسل کردن نوبت بیماران غیر اورژانس ، در تمامی کلینیک های تخصصی، بیماران اورژانسی با اخذ فرم ارجاع از پزشکان خانواده و مراکز سلامت خانواده ، با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی به طور برنامه ریزی شده و در ساعات خاصی توسط پزشکان آنکال ویزیت می شدند و این برنامه تا ابتدای سال 99 ادامه یافت.

بهرامی افزود : دوکلینیک نیز جهت تمدید داروهای بیماران از همان زمان فعال بوده  و تاکنون نیز این روند ادامه دارد.

بهرامی در ادامه با تشریح تغییرات انجام شده در برنامه کلینیک های تخصصی اظهار داشت : در اردیبهشت سال 99 به دنبال درخواست مکرر بیماران بویژه مراجعین سالمند (بیماران خاص ، پیوند اعضا ، سرطان و ...) جهت دستیابی به خدمات درمانی در اسرع وقت و به صورت اصولی و صحیح ، با دستور مدیریت ارشد مجموعه مقرر شد جهت رفع مشکلات این بیماران ، کلینیکی به نام کلینیک ویژه برنامه ریزی و راه اندازی شود. پس از فراهم شدن شرایط،   در خرداد ماه 99 کلینیک ویژه با اولویت بیماران پیوند اعضا فعالیت خود را آغاز نمود.

مسئول پرستاری کلینیک های تخصصی بیمارستان بزرگ نفت اهواز روند کار کلینیک ویژه را اینگونه تشریح کرد: در این کلینیک که با حضور پزشک متخصص و کارشناس پرستاری آغاز به کار نمود ، ابتدا سوابق پزشکی ، دارویی و پاراکلینیکی بیماران مورد نظر بررسی شده و سپس از طریق برقراری ارتباط تلفنی توسط پزشک با بیماران و بررسی مشکلات فعلی ایشان ، مشاوره غیر حضوری به بیماران ارائه شد. در صورت نیاز به مشاوره های تخصصی تر ، امکان ارتباط بیمار با پزشک فوق تخصص نیز فراهم گردید. سپس در صورت نیاز بیماران به داروهای جدید ، درخواست دارویی برای بیمار مورد نظر در سیستم HIS ثبت شده ، نسخه بیمار توسط داروساز بررسی و آماده ، پرستار کلینیک داروها  را از داروخانه تحویل گرفته و پس از کنترل نهایی ، داروهای بیماران خاص از طریق واحد ترابری و با احراز هویت ایشان ، درب منزل تحویل داده شد. تایید تحویل داروها توسط پرستار کلینیک چک شده و نحوه دقیق مصرف داروها نیز برای ایشان توضیح داده شد.

بهرامی افزود : در 25 خرداد 99 با توجه به شرایط بیماران بازنشسته که از گروه های آسیب پذیر در بیماری کرونا هستند، طبق دستور مدیریت مقرر شد خدمات کلینیک ویژه به بازنشستگان نیز ارائه گردد، به این صورت که بازنشستگان در سه گروه سنی60 تا 70 سال، 70 تا 80 سال و بالاتر از 80 سال دسته بندی شدند.

وی گفت : از گروه بازنشستگان بالاتر از 80 سال با توجه به بررسی های انجام شده در کلینیک ویژه برخی به صورت غیر حضوری و برخی بنا به ضرورت به صورت حضوری و با رعایت همه ی پروتکل ها از خدمات کلینیک های تخصصی استفاده نمودند. گروه های دیگر بازنشستگان 60 تا 70 سال و 70 تا 80 سال در حال بررسی سوابق پزشکی و دارویی هستند و با هماهنگی انجام شده با صندوق های بازنشستگی در صورت نیاز این بیماران ، در آینده نزدیک داروهای ایشان درب منزل تحویل داده خواهد شد.

بهرامی در ادامه در خصوص راه اندازی برخی از کلینیک های تخصصی در مجتمع های سلامت خانواده گفت : جهت حفظ سلامت مراجعین، ضرورت کاهش تردد ایشان به بیمارستان و همچنین کاهش زمان دسترسی مراجعین به خدمات درمانی در شرایط فعلی ، علاوه بر ارائه خدمات در کلینیک های تخصصی بیمارستان نفت به شکل محدود ، از خرداد ماه 99 در مجتمع های تخصصی سلامت خانواده شهدای نفت و کارون برخی از کلینیک های تخصصی آغاز بکار نمودند. در مجتمع تخصصی سلامت خانواده شهدای نفت کلینیک های داخلی ، چشم ، بینایی سنجی و قلب و در مجتمع تخصصی سلامت خانواده کارون کلینیک داخلی راه اندازی گردید.

وی تاکید کرد : کلیه دارو ها و تجهیزات تخصصی مورد نیاز نیز در مجتمع های تخصصی سلامت خانواده شهدای نفت و کارون موجود است و بیماران میتوانند از طریق تماس با شماره تلفن ٣١٥٣_٠٦١ در زمان تعیین شده به پزشکان متخصص مورد نظرشان مراجعه نمایند.

وی در پایان ضمن تشکر از حمایت های مدیریت ارشد ، از پزشکان و پرستاران کلینیک ویژه ، واحدهای  خدمات دارویی ، خدمات عمومی و ترابری که در راه اندازی این کلینیک تلاش نمودند ، تشکر کرد. 


۲۵ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۸۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید