سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۱۴

اخبار

گفتگو با دکتر سید کمال مرعشی ، معاون دارو درمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و کارمند نمونه وزارت نفت

اپیدمی کرونا، بحرانی که جهانیان را غافلگیر کرد و دراین شرایط ، نهاد های درگیر با سلامتی افراد، برای مدیریت بحران پیش آمده و خدمات رسانی مناسب به افراد تحت پوشش، به افرادی تاثیر گذار، مسئولیت پذیر و حرفه ای نیاز داشتند تا بتوانند ازاین بحران عبور کنند.
بهداشت ودرمان صنعت نفت اهواز با دارا بودن سرمایه انسانی مناسب که یکی از آنها فردی است به نام دکترسید کمال مرعشی، معاون دارو درمان این مرکز، در دوران اپیدمی کرونا توانست، به خوبی بحران کمبود محلول های ضد عفونی، داروهای درمان کرونا و وسایل حفاظت فردی، و توانمند سازی کارکنان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برای مقابله با این بیماری را مدیریت کند.
وی کارمند برگزیده وزارت نفت در سال 1399 خورشیدی است و در گفت وگویی کوتاه به بخشی از عملکرد خود و مجموعه تحت مدیریتش پرداخته است که در ادامه می آید.

 

چه سالی وارد صنعت نفت شدید و در این سالها چه سمت های اجرایی داشته اید؟

من فارغ التحصیل رشته ی داروسازی از دانشگاه تهران در سال 1373 هستم و پس از فارغ التحصیلی بخش های مختلفی را در سیستم دارویی کشور تجربه کرده ام ، از داروخانه های دانشگاهی و بیمارستانی تا شرکتهای دارویی ، بیمه خدمات درمانی ، مراکز بهداشتی و ... . در سال 1378 وارد صنعت نفت شدم . از سال 1379 و با افتتاح بیمارستان بزرگ نفت اهواز به مدت 4 سال رئیس داروخانه تخصصی 1 بودم. در آن سالها مدتی معاون آموزش ، سرپرست واحد IT  و مسئول کمیته نظام مشارکت نیز بودم. از سال 1384 به عنوان رئیس خدمات دارویی فعالیت خود را ادامه دادم و از سال 1398 نیز به سمت معاون دارو ودرمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز  منصوب شدم .


چالش های اصلی شما و اقدامات صورت گرفته در زمانی که رئیس خدمات دارویی بودید چه بود؟

در آن سالها در کل بهداری نفت فقط 3 انبار(تهران ، اهواز و آبادان) مجهز به سیستم کالای نفت بودند.  در آن زمان آموزش همکاران خدمات دارویی در زمینه مکانیزه کردن انبارها بر اساس سیستم کالای نفت در دیگر مناطق تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه در حال حاضر هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

آقای دکترمرعشی مهمترین مشکلی که در دوره کرونا  با آن مواجه شدید چه بود؟

اینکه الگوی مصرف  مواد ضد عفونی کننده، وسایل حفاظت فردی و داروها به یکباره تغییر کرد که موجب شد، ازطرفی  کمبود کشوری در  برخی  اقلام  دارویی ایجاد شد و همچنین  به دلیل تعطیلی  کلینیک ها ی تخصصی در ابتدای شیوع بیماری کرونا ، برخی از دارو ها نیز مازاد بر نیاز روز شود.


  چه راهکاری  برای  رفع مشکل  کمبود های  ایجاد شده در ابتدای کرونا  اندیشیدید؟

برای رفع مشکل  تامین محلول ضد عفونی ، خودمان محلول درست کردیم .  پس از فراخوان اولیه ،  10 هزار لیتر  محلول  ضد عفونی درست کردیم  که علاوه بر اینکه  نیاز را تامین کرد، موجب شد، اطمینان خاطر ایجاد شود و مناطق دیگر بهداشت ودرمان صنعت نفت نیز پس از آن ،اقدام به  ساخت محلول  کردند. همچنین با تعامل و همکاری با واحد پشتیبانی برای تهیه  وتولید ماسک نیز اقدام شد. البته با راه اندازی انبار تجهیزات مصرفی، سهمیه بندی  وسایل حفاظت فردی،حداقل  هدر رفت وسایل حفاظت فردی  صورت گرفت  و مقدار قابل توجهی در میزان مصرف مدیریت شد.


 کدامیک از اقدامات خود را در بهداشت ودرمان  موثر می دانید؟

در سطح سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت،  تقویت سیستم بازرسی و برنامه های منظم و ایجاد ارتباط  میان واحد های دارویی  و تجهیزات پزشکی ،  توانمند سازی همکاران حوزه خدمات دارویی و آموزش های مستمر در زمینه  آشنایی با نحوه بازرسی و نظارت  بر سیستم دارویی و برگزاری دوره های منظم آموزشی و آزمون  از همکارانی که در دوره ها حضور داشتند و  اعطای گواهینامه به آنها تا از  توانمندی آنها اطمینان حاصل شود.

همچنین  اجرای  طرح فرآیند نویسی برای  واحد دارویی سازمان بهداشت و درمان  و تهیه کتاب  رفرنس دارویی و تجهیزات پزشکی در بهداشت ودرمان ، بازبینی سبد دارویی بهداشت و درمان در کمیته فارماکوپه دارویی ستاد سازمان ، راه اندازی  داروخانه های  تخصصی  3 و 4  بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و همکاری تنگاتنگ با دانشگاه از مواردی  است که  انجام آنها را موثر می دانم .

در بخش غیر دارویی چه اقداماتی انجام شد؟

  تلاش و پیگیری های مکرر جهت انجام اقدامات ضروری با توجه به بحران کووید 19 از جمله  تفکیک اورژانس تنفسی و اورژانس  حاد،   برنامه ریزی متناسب با شرایط برای کلینیک های تخصصی، راه اندازی کلینیک های تخصصی دردرمانگاه های شهدای نفت و کارون  و تلاش برای جذب متخصص برای این مراکز ، راه اندازی بخش ICU2 ، اختصاص چند بخش به بخش های کووید وتحویل  20 دستگاه ونتیلاتوربه دانشگاه  

 چه موضوعی بیش از همه  در دوره کرونا  برای شما ناراحت کننده است ؟

اینکه  با وجود  تلاش های بسیاری  که از سوی همکاران ما در بخش دارو و پشتیبانی انجام می شد،  نتیجه ای که مدنظر بود در درمان برخی از بیماران  حاصل نمی شد و دوم اینکه با توجه به اینکه  برای  تهیه داروهای مرتبط با کووید، پروتکل های  مشخصی  نبود و دائما  دارو ها تغییر می کردند و دستور العمل ها دوره ای صادر می شد.

تامین داروهای سهمیه ای  برای مرکز درمانی نفت  مشکلات خاصی داشت. که البته تیمی  24 ساعته  در بهداشت و درمان نفت اهواز تشکیل شد  تا با کمبود دارو  در زمینه بیماری کووید19 مواجه نشدیم .

 

با توجه به سابقه 20 ساله   شما در نفت واینکه امسال  که سال  سخت  بحران کرونا  است به عنوان  کارمند نمونه انتخاب شدید  چه عواملی را در این موضوع دخیل می دانید؟

عاملی مهم اینکه  سالیان سال  در محیطی  بودم  که توانستم رشد کنم و پذیرفته شوم  و لطف  خدا و دوستان  و  تعامل سازنده  موجب رشد فردی و تاثیر گذاری ام در سازمان شد.

سعی کردم ارتباط دوستانه در محیط داشته باشم  و واقعا خانواده کاری خود را  موجب رشد خود  می دانم. همواره  کیفیت  کار بیشتر از  عنوان و سمت برایم  مهم بوده است و معتقدم  کسب مهارت های حرفه ای وتخصصی و سالم  کار کردن  در محیط کار،موجب رشد فرد در سیستم می شود.

البته لازم به توضیح است در بحران کرونا   من تنها  نبودم و به اتفاق همه همکاران برای رفع  چالش ها تلاش کردیم.


۴ اسفند ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱,۸۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید